בואי ללא הפסקה

Photo collage of manipulated film stills from The Man Who Fell to Earth. Design by David Bowie, film stills by David James. © STUDIOCANAL Films Ltd

Photo collage of manipulated film stills from The Man Who Fell to Earth. Design by David Bowie, film stills by David James. © STUDIOCANAL Films Ltd

מוזאון העיצוב בלונדון קיבל גישה חסרת תקדים לארכיונו של דייוויד בואי, ומציג רטרוספקטיבה לזמר שאמנות עמדה תמיד במרכז יצירתו

אחרי שתיקה של עשר שנים פורסמו בתקשורת שתי בשורות מרגשות, בוודאי לחובבי הזמר דייוויד בואי, שחגג את יום הולדתו ה-66 ב-8 בינואר. האחת: אלבום חדש – The Next Day – עתיד להופיע בחודש מרס (וסינגל ראשון ממנו כבר מתנגן ברדיו). השנייה: מוזאון ויקטוריה ואלברט הלונדוני קיבל גישה חסרת תקדים לארכיונו של בואי, וב-23 במרס תיפתח במוזאון "דייוויד בואי הוא", תערוכת רטרוספקטיבה ראשונה של "אחד הפרפורמרים החלוציים והמשפיעים בעידן המודרני".

בעזרת למעלה מ-300 חפצים – תלבושות מקוריות, כתבי יד של מילות שירים, צילומים, סרטים, קליפים, תפאורות במה וכלי נגינה – התערוכה מבקשת לבחון את הטווח הרחב של שיתופי הפעולה של בואי עם אמנים ומעצבים בתחומי האופנה, הסאונד, הגרפיקה, התאטרון, האמנות והקולנוע, לחקור את התהליך היצירתי של בואי כמחדשן מוזיקלי וכאייקון תרבותי, ולעקוב אחר סגנונותיו המשתנים וההמצאה שלו את עצמו מחדש ללא הפסקה לאורך חמישה עשורים.

עיון בביוגרפיה של בואי מעלה את המחשבה שייתכן כי דווקא הכישלון במבחני סוף בית הספר היסודי היה אולי מזלו הגדול.

בזכות אותו כישלון, שניתב אותו לתיכון המקצועי השכונתי, פגש בואי הצעיר את אוון פרמפטון, מורה כריזמטי ונערץ לאמנויות. אצל פרמפטון נפגש בואי לראשונה עם עולם האמנות, ושם הוא למד רישום, ציור, טיפוגרפיה ועיצוב גרפי, וכן היסטוריה של האמנות והאדריכלות. אז גם הבריק לראשונה בחשיבה רבת-דמיון ובתפיסה חזותית יוצאת דופן.

התשוקה לפרוץ את גבולות הטאבו החברתי, לחקור את השוליים ולזעזע את המיינסטרים, יחד עם המשיכה לאמנויות הפרפורמנס, הובילה את בואי בן ה-20 ללהקתו של לינדסי קמפ.

שם הוא נחשף לתאטרון אוונגרד מזה ולפנטומימה וקומדיה דל'ארטה מזה, מיומנויות שהעשירו את ארגז הכלים התאטרלי שלו. אלו היו השורשים החזותיים שהצמיחו בו דרך מקורית, חדשנית ורבת-פנים. בין שהיה זה במוזיקה, בהופעות, בקולנוע, בתאטרון או באמנות – הדימוי החזותי תמיד עמד במרכז היצירה של בואי.
מקורות ההשראה של בואי היו רבים ומגוונים, מחוצנים וחייזרים ועד לתאטרון היפני המסורתי. אחד החלקים המרכזיים בבניית הדימויים והפרסונות הרבות שאימץ בואי לעצמו היה תלבושותיו, שלעיצובן חבר למעצבי אופנה ידועים כהדי סלימן, ג'ורג'יו ארמני, תיירי מוגלר, איסיי מיאקה ואלכסנדר מקווין. שיתוף הפעולה עם מקווין הוליד את מעיל היוניון ג'ק שכיכב על עטיפת האלבום Earthling משנת 1977, ובתערוכה יהיה אפשר לראות גם אותו ממרחק נגיעה. (כתיבה: סיגל נמיר)

Promotional shoot for The Kon rads, 1963. Photo by Roy Ainsworth. Courtesy of the David Bowie Archive 2012. © VA Images

Promotional shoot for The Kon rads, 1963. Photo by Roy Ainsworth. Courtesy of the David Bowie Archive 2012. © VA Images

Self portrait in pose, also adopted for the album cover of Heroes, 1978. Courtesy of the David Bowie Archive 2012. © VA Images

Self portrait in pose, also adopted for the album cover of Heroes, 1978. Courtesy of the David Bowie Archive 2012. © VA Images

Striped bodysuit for Aladdin Sane tour 1973. Design by Kansai Yamamoto. Photo by Masayoshi Sukita. Courtesy of the David Bowie Archive 2012

Striped bodysuit for Aladdin Sane tour 1973. Design by Kansai Yamamoto. Photo by Masayoshi Sukita. Courtesy of the David Bowie Archive 2012

The Archer Station to Station tour, 1976. Photo by John Robert Rowlands

The Archer Station to Station tour, 1976. Photo by John Robert Rowlands

David Bowie and William Burroughs, 1974. Photo by Terry O'Neill, courtesy of the David Bowie Archive, 2012

David Bowie and William Burroughs, 1974. Photo by Terry O'Neill, courtesy of the David Bowie Archive, 2012

Original photography for the Earthling album cover, 1997. Coat designed by Alexander McQueen in collaboration with David Bowie. Photo by Frank W Ockenfels

Original photography for the Earthling album cover, 1997. Coat designed by Alexander McQueen in collaboration with David Bowie. Photo by Frank W Ockenfels

Album cover shoot for Aladdin Sane, 1973. Photo by Brian Duffy, Duffy Archive

Album cover shoot for Aladdin Sane, 1973. Photo by Brian Duffy, Duffy Archive

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update