בשביל הנפש

חלל התערוכה

חלל התערוכה "העין העירומה", מכון שפילמן לצילום

תערוכת צילום סוריאליסטי עוסקת בחשיפת נבכי נפש האדם ובשחרור דחפיו ומאווייו הכמוסים

בין בתי הדפוס, בית המשפט ובתי המלאכה הזעירה של רחוב שוקן בתל אביב, קם בשנה שעברה מכון שפילמן לצילום (The SIP) באחד מחללי התצוגה המרשימים בעיר. המכון, גוף ללא מטרות רווח, פועל למען עידוד הבנת תחום הצילום באמצעות מחקר ופרויקטים אמנותיים בינלאומיים. התערוכה הראשונה שהוצגה בו, "Luma", פתחה סדרת תערוכות נושא המשקפות את עניינו המובהק של המכון בחקירת מרחבי מדיום הצילום, ועסקה בצילום מודרני במחצית הראשונה של המאה ה-20. בחודש שעבר נפתחה התערוכה השנייה בסדרה, "העין העירומה", המציגה עבודות נדירות של צילום סוריאליסטי במחצית הראשונה של המאה ה-20, מאוסף מכון שפילמן לצילום ואוסף מוזאון ישראל.

מתוך ניסיון לחולל שינוי תודעתי שישתקף בתפיסות אסתטיות חדשות דרך המצלמה, הצילום הסוריאליסטי ביקש להציג מציאות אחרת ולערער על תפיסת ה"ראייה הישירה" דרך יצירת דימויים מדומיינים, פנטסטיים ודימויי חלום "על-מציאותיים" (sur-realist).

הסוריאליזם חתר תחת הסדר האמנותי-תרבותי הישן ושאף לנתץ את סדרי החברה הבורגנית באמצעות חשיפת נבכי נפש האדם ושחרור דחפיו ומאווייו הכמוסים. לדברי ד"ר איה לוריא, האוצרת הראשית של המכון ומנהלת האוסף שלו, שם התערוכה, "העין העירומה", אנלוגי למושג "העין הפראית" שטבע אנדרה ברטון, המעמת בין מיידיות הראייה הטהורה והפראית, לבין המהלך הרעיוני של התבונה הבורגנית. הדבר מתבטא בדומיננטיות של דימוי העין ברפרטואר החזותי הסוריאליסטי, המופיע בביטויי תשוקה, תאווה ואלימות, לצד ניסיונם של אמני וחברי התנועה לשנות את אופני הראייה וההתבוננות לתפיסה ישירה ותת-מודעת, המנוגדת למחשבה ולתכנון.
החלק הראשון של התערוכה מתמקד במחשבה הסוריאליסטית כפי שזו באה לידי ביטוי בצילומים – "העין", "האישה הנחשקת", "הבובה" ו"בובת חלון הראווה", "מראות חלום/סיוט" ועוד. חלק נוסף של התערוכה עוסק בקולנוע הסוריאליסטי, ומוצגים בו סרטיהם של מאן ריי "כוכב הים" וסרטם של לואי בונואל וסלבדור דאלי "כלב אנדלוסי", לצד צילומי סטילס מסרטים נוספים מן המחצית הראשונה של המאה ה-20. מקום מיוחד מוקדש לתצוגת תצלומים של מאן ריי, אבי הצילום הסוריאליסטי, לצד עבודותיהם של אמנים חברי התנועה כגון דורה מאר, פול אלואר, קלוד כאהון והנס בלמר, וצלמים נוספים שהושפעו מרעיונותיהם של הסוריאליסטים בשנים האמורות ופעלו במקומות אחרים באירופה ובארה"ב.

חלל התערוכה

חלל התערוכה "העין העירומה", מכון שפילמן לצילום

כריכת קטלוג

כריכת קטלוג "העין העירומה", מכון שפילמן לצילום. עיצוב: קובי פרנקו

ארווין בלומנפלד, טדי תורמן, ניו־יורק, סוף שנות ה-40

ארווין בלומנפלד, טדי תורמן, ניו־יורק, סוף שנות ה-40

ברניס אבוט, ז'אן קוקטו במיטה עם המסכה של אנטיגונה, 1927

ברניס אבוט, ז'אן קוקטו במיטה עם המסכה של אנטיגונה, 1927

דורה מאר, סכנה, 1936

דורה מאר, סכנה, 1936

מאן ריי, ללא כותרת , 1937-1935

מאן ריי, ללא כותרת , 1937-1935

ססיל ביטון, דיוקנה של ליידי לפברה, 1935,

ססיל ביטון, דיוקנה של ליידי לפברה, 1935,

הנס בלמר, הבובה, 1935

הנס בלמר, הבובה, 1935

ואל טלברג, דיוקן של דיק בארקס, 1946 לערך

ואל טלברג, דיוקן של דיק בארקס, 1946 לערך

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update