הפרעות קצב

Bar Efraim

Bar Efraim

איך מפרסמים הופעה בלי תמונה של הלהקה? תערוכת כרזות חדשה מציגה את התשובה

אף שמוזיקה היא מדיום קולי, כמעט בלתי אפשרי לנתק אותה מהמדיום החזותי: אמנים רבים בנו את הקריירה שלהם בעזרת המראה והתלבושות שלהם, הדרך שבה הם זזים על הבמה, הווידאו-קליפים ועטיפות התקליטים שלהם. אולם, האם מוזיקה יכולה לחיות בלי צילום? והאם אפשר לנתק את שני המדיומים האלו? "ברור, ולא רק שאפשר, צריך", אומר דקל בוברוב, ראש המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.
זו גם הייתה המשימה שהוא, יחד עם קובי פרנקו ויותם הדר, נתנו ל-70 סטודנטים מהמחלקה לתקשורת חזותית בשנקר: לעצב לוגו וסדרת כרזות לאירועים ומופעים מוזיקליים שהתרחשו בתל אביב תוך שימוש באלמנטים טיפוגרפיים בלבד – כלומר ללא צילום או איור – רק מילים ואותיות. התוצאות מוצגות בתערוכה "225 כרזות על קיר" שתיפתח לקהל ביום חמישי הקרוב, ומסכמת עשייה סמסטריאלית בקורס "טיפוגרפיה כדימוי".

הכרזות מציגות מגוון אקלקטי של פרשנויות ויזואליות למוזיקאים והרכבים שונים ממגוון סגנונות – מרוק ופופ ישראלי, דרך ג'אז ומוזיקה אלקטרונית, ועד פּאנק, היפ הופ ומוזיקה אפריקאית.

"בז'אנר של כרזה שתפקידה להודיע על מופע מוזיקלי, זה דווקא מקובל מאוד לעצב כרזות המורכבות מאינפורמציה בלבד, בדרך כלל מסיבות תקציביות", אומר בוברוב. "די לעבור בשדרות רוטשילד בתל אביב בחלק שבין אלנבי להרצל כדי להיווכח בכך, זוהי תערוכת כרזות אחת גדולה, שחלק גדול מהן טיפוגרפיות. היבט נוסף וחשוב של התרגיל היה התנסות בעיצוב אותיות למטרה חד-פעמית, לא תמיד להסתמך על מאגר הגופנים שיש לך במחשב, לא לפחד ולגשת ליצור אותיות במיוחד לפרויקט מסוים".

מה אפשר ללמוד מהתוצאות?

"החלק הקשה – גם לסטודנטים וגם בהנחיה – היה להבין שהטיפוגרפיה במקרה הזה לא רק משמשת להעברת אינפורמציה, אלא היא הדימוי המרכזי, ועליה להיות גם אינפורמטיווית, גם מאופיינת (על פי הסגנון המוזיקלי, ההרכב, הזמר או הדי-ג'יי), גם מזוהה כשפה הגרפית של מועדון כזה או אחר וגם אטרקטיווית – למשוך את העין של ההולך ברחוב. קושי נוסף היה התמודדות עם השפה העברית, דבר שאינו שגור בז'אנר של מועדוני הופעות.

כשהצגנו לסטודנטים בתחילת הקורס דוגמאות של דברים שנעשים בעולם, הם היו סקפטיים בנוגע לאפשרות ליצור 'דברים כאלה' גם בעברית.

זה לא היה פשוט ודרש תהליך ארוך של הבנה, הפנמה והרבה הרבה ניסיונות, אבל זה הוביל לבסוף למגוון עצום של פתרונות וסגנונות המתבססים על טיפוגרפיה בלבד, וזו גם הסיבה שהחלטנו להציג את התוצאות בתערוכה.
"ולבסוף חשוב גם לזכור את הסיבה שבגללה הכל קרה (הקורס והתרגיל): החזרת הטיפוגרפיה ככלי מרכזי וחיוני של המעצב הגרפי. אם בעקבות הקורס הזה וההתנסות, בבואו להתחיל פרויקט חדש יבחר סטודנט לקחת אותו לכיוון הטיפוגרפי – מיתוג המתבסס על טיפוגרפיה, אריזות טיפוגרפיות, עיצוב לטלוויזיה המתבסס על טיפוגרפיה, כרזה טיפוגרפית ועוד – אנחנו השגנו את המטרה".

גלריה לורבר, רחוב ידע-עם 8, רמת גן. אירוע הפתיחה יתקיים ביום חמישי, 7.3, בשעה 20:00

Gavriella Malul

Gavriella Malul

Hadas Vaknin

Hadas Vaknin

Hilly Maydan

Hilly Maydan

Maya Colodner

Maya Colodner

Rachel Mugrabi

Rachel Mugrabi

Reut Abo

Reut Abo

Stav Lerer

Stav Lerer

Tal Baltuch

Tal Baltuch

Tal Sofia Bernis

Tal Sofia Bernis

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update