זיכרון גורלי

© Oded Ezer: Feedback (detail from video)

Oded Ezer: Feedback, detail from video

המעצב עודד עזר משתתף בתערוכה חדשה בלונדון על דיסטופיה עתידנית

התערוכה "ארמון הזיכרון" (Memory Palace) שנפתחה היום במוזאון ויקטוריה ואלברט בלונדון היא תערוכת-סיפור המתעמתת עם הדרכים שבהן אנו חווים היום סיפורים. "לו יכולתם לשמור רק על זיכרון אחד, מה הוא היה?" שואלות אוצרות התערוכה לורי בריטון-ניוול (Laurie Britton Newell) וליגאיה סאלאזר (Ligaya Salazar), שגם הגו את הקונספט הייחודי שלה.
הן פנו לסופר הארי קונזרו (Hari Kunzru) וביקשו ממנו שיכתוב סיפור שישמש בסיס לתערוכת עיצוב. קונזרו נענה לאתגר וכתב סיפור דיסטופי שמתרחש בלונדון עתידנית ואפלה, מאות שנים לאחר שתשתיות המידע העולמיות קרסו בסערה מגנטית. העיר נתונה תחת שלטון טוטליטרי שמכתיב פשטות ובערות, ואוסר תיעוד, כתיבה, איסוף ויצירת תרבות. גיבור הסיפור נמצא בכלא. הוא נתפס, נחקר בעינויים ולבסוף מוצא להורג בעוון ניסיונותיו להחיות את "אמנות הזיכרון".

הסיפור חולק ל-20 פסקאות, ואלה נשלחו ל-20 מעצבים ומאיירים בולטים, שהתבקשו להגיב אליו בכל דרך שיבחרו. אחד המשתתפים הוא עודד עזר.

מאז פצח בקריירה כמעצב וטיפוגרף עצמאי, עזר מקפיד לפעול גם בזירה הבינלאומית. עבודותיו זכו במשך השנים לפרסים רבים, הוצגו במוזאונים ובתערוכות, זכו לחשיפה בכתבי עת בינלאומיים ונמצאות באוספים הקבועים של המוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק ובמוזאון ישראל. בין השמות הבולטים בתערוכה אפשר למצוא גם את פיטר בילאק (Peter Bil’ak), לוק פירסון (Luke Pearson), אריק קסלס (Erik Kessels) ועוד, כולם מעצבים, טיפוגרפים ומאיירים ידועים בסצנת העיצוב העולמית.

"הפסקה שנבחרתי לפרש הייתה אחת המיוחדות בסיפור", מספר עזר, "ובה הגיבור מנסה לגלות מחדש את משמעותן של שמונה מילים ספציפיות – גם אם מעט אקראיות: לקוח, אינטרנט, פוטושופ, מנהל, פידבק, הפצצה, תא קולי, אנטרפרייז. כמו שילדים קטנים עושים לפעמים, הוא מדמיין משמעות אינטואיטיווית ומנותקת לחלוטין למילים אלה, באופן שכבר קשה לזהות בה את משמעותן כפי שאנו מכירים אותה".

"בחרתי להגיב לכל הגדרה בסרטון וידאו טיפוגרפי קצר. בשנה האחרונה אני משתדל לעבוד במדיום הזה, שמאפשר לי עבודה טיפוגרפית ניסיונית בתנועה ובקצב, באופן שהפרינט לא מאפשר".

עזר מספר שהעבודה ארכה שלושה חודשים אינטנסיביים ונעשתה בשיטת ניסוי וטעייה, עם צוות שכלל גם את מיכל שני, דורון בנטוב ושגיא הוברמן – שהפיקו, צילמו וערכו את "הרעיונות הפסיכיים שלי", ובתמיכתו הנדיבה של המכון הטכנולוגי חולון, שבו הוא מלמד.
"הסרטונים אינם בשום פנים אילוסטרציה של הטקסט, אלא מהווים ישות עצמאית המגיבה לעקרונות של ההגדרות, יותר מאשר להגדרות עצמן. הסרטונים 'מדברים' דרך הטיפוגרפיה, על נושאים שדומה שאני חולק את העניין בהם עם הסופר, כמו צריכת טקסט אלטרנטיבית או איוּן והשטחה שיטתית של תרבות והשמדת מידע שקטה. עדיין לא ראיתי את עבודותיהם של המשתתפים האחרים, כך שעוד מוקדם לי להגיב… אבל אני יכול לומר שאני סקרן מאוד לראותן".

© Oded Ezer: Internet (detail from video)

Oded Ezer: Internet, detail from video

© Oded Ezer: Customer (detail from video)

Oded Ezer: Customer, detail from video

© Oded Ezer: Photoshop (detail from video)

Oded Ezer: Photoshop, detail from video

© Oded Ezer: Voicemail (detail from video)

Oded Ezer: Voicemail, detail from video

© Oded Ezer Enterprize (detail from video)

Oded Ezer Enterprize, detail from video

 

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update