סיפור כיסוי

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: עדה רוטנברג

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: עדה רוטנברג

תערוכה חדשה מספקת הצצה לאחורי הקלעים של עיצוב עטיפות ספרים

רק בשלב מתקדם בעבודה על התערוכה "100 ספרים. 200 עטיפות" שתיפתח מחר, הבנתי שאין בתערוכה ספרים. אמנם מוצגים בתערוכה 100 צמדי עטיפות – אלו שיצאו לאור לצד אלו שלא התקבלו – אבל לאובייקט התלת-ממדי, לספר, אין זכר. אפשר היה אולי להתעלם מכך, אבל מכיוון שזה לא ה"פשע" היחיד שלי כאוצר התערוכה, אני כבר מוכן לתלונות שיגיעו מ"משטרת העיצוב". לדוגמה, איך העזתי להגדיל את העטיפות, חלקן לכרזות בגודל חצי גיליון, רחוק מהגודל שאליו התכוונו המעצבים כשעיצבו את העטיפות. אבל יש לי תירוץ טוב.

בתערוכה, האובייקט התלת-ממדי הופקע לטובת הדימוי השטוח. הספרים עצמם לא מוצגים, וחזיתותיהם הוגדלו כך שיהיה אפשר להתרשם מהדימוי ומהיחס שלו לטיפוגרפיה.

הדבר נעשה גם על חשבון האינטימיות שנוצרת בין הקורא לספר בחנות הספרים או במהלך הקריאה. וזה לא הכל. בשום מקום בתערוכה לא מופיע תקציר הספרים, כך שלמבקרים אין אפשרות להחליט איזו מבין שתי האופציות מתאימה יותר, אלא אם קראו את הספר בשלמותו; רק אז יוכלו להביע דעה בשאלה אם העטיפה מתאימה או לא. וזו הייתה המטרה: לנתק את הדימוי מהייעוד שלשמו נוצר וליצור חוויה שדומה במהותה לשיטוט בחנות ספרים: כניסה לחלל, שיטוט, סריקה, עד שהעין נעצרת על העטיפה האחת שהצליחה לבלוט ולמשוך את תשומת הלב. אם בחנות הספרים התוצאה היא הושטת יד והרמת הספר, בתערוכה המבחן יהיה מול איזו עטיפה יעצרו המבקרים ואם הם יחפשו במקרא מי עיצב את העטיפה ומה מופיע עליה.

וזה האתגר: ההחלטה מה להציג על העטיפה היא אחת ההחלטות הקשות בתהליך ההוצאה לאור של ספר חדש. הספר נכתב, עריכת התוכן והלשון הושלמו, המחיר נקבע וטקסט הגב נחתם. כעת נשאר רק להחליט איזה דימוי יתאים לסיפור העלילה, לתחושות שעולות במהלך הקריאה בספר ולז'אנר שאליו הוא משתייך. למשימה זו נקרא המעצב הגרפי, שנדרש לחשוב על הדימוי שיענה על כל הדרישות האלו ושיהיה אטרקטיווי, שימכור, שיגרום למבקר בחנות הספרים להיעצר ולהרים דווקא את הספר הזה, ושיהיה מקובל על המעורבים בתהליך ההוצאה לאור.

כשהיא מוצלחת, עטיפת ספר לא רק מציגה את הספר לקונה הפוטנציאלי; היא מנהלת דיאלוג עם העלילה, משלימה אותה ומציעה לה פרשנות.

מבחינה זו למעצב העטיפה תפקיד מכריע בפעולת התיווך של הספר לקורא, גם כשהספר עדיין שוכב על המדף בחנות הספרים, אבל לא פחות חשוב – גם במהלך הקריאה, כשהדימוי ממשיך ללוות את הקורא. אולם, המעצב הוא רק אחד מתוך שרשרת בעלי תפקידים שמעורבים בתהליך: אנשי שיווק, רכזי מערכת, מוציאים לאור, מפיקי דפוס, מנהלי רשתות הספרים; ובסופו של דבר, אסור לשכוח כמובן, גם הסופר.

"100 ספרים. 200 עטיפות". טרמינל עיצוב של עמותת לצאת מהקופסא, ישראל אורט 33, בת ים. פתיחה: יום רביעי, 5.6, 20:00

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: ענת וקנין אפלבאום

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: ענת וקנין אפלבאום

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: טליה בר

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: טליה בר

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: עדה ורדי

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: עדה ורדי

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: ניר דרום

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: ניר דרום

 

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: ענבל ראובן

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: ענבל ראובן

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: סטודיו ג2

מימין: סקיצה, משמאל: גרסה סופית. עיצוב: סטודיו ג2

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update