ראיון עם האדריכל יוסי פרידמן

אדריכל יוסי פרידמן, מיאמי, פלורידה

אדריכל יוסי פרידמן, מיאמי, פלורידה

"היום פרויקט שאני לא יכול ללמוד ממנו לא מעניין אותי. אני חייב להיות בדו-שיח ובהפריה הדדית, ולא במונולוג מצדי או מצד הלקוח", מציין יוסי פרידמן, שלמד אדריכלות בפרינסטון היוקרתי, עבד מעל שני עשורים בניו יורק, וכיום הוא פועל ממשרדו בשד' רוטשילד בתל אביב ומרצה בכיר במכללה למינהל. הוא לא מתרגש משאלת ההבדל בין אדריכלות פנים לעיצוב פנים, לא מתחייב על סגנון עיצוב מסוים, ובעיקר לא מסתכל לאחור על פרויקטים שעיצב (אבל טוען שהוא נוסטלגי, בעיקרון…). תפסנו אותו לשיחה.

נגה לסר

מה לדעתך ההבדל בין אדריכלות לעיצוב פנים, אם הוא קיים, וכיצד היית מגדיר את עצמך על סמך זה?
אני חייב לחלק את התשובה לשניים. כתוצר של תקופה מסוימת וכאדריכל שמתעסק חלק ניכר מהזמן באדריכלות פנים, מעולם לא חשתי בהבדל בין השניים. גם כי למדתי בתקופה שבה שלא היה מקצוע כזה, עיצוב פנים או אדריכלות פנים, וגם מפני שכאדריכל במשרד של מייקל גרייבס בפרינסטון, הכילה דרך הלמידה האדריכלית שלנו שלושה סדרי גודל: תכנון מבנה או מגדל גדולים, עבודת פנים של דירה או חנות וכלי קטן (כמו כלי קיבול לסוכר). כלומר, תמיד ניסו להפעיל אותנו כך שלא נשכח את הקשר ביניהם, וזו מעין פרדיגמה לעיצוב האדריכלי, זו העשייה.
חלקה השני של התשובה מגיע במגבעת שאני חובש כאדריכל וכמורה. אנחנו מוציאים לעולם אקדמאים שהם אדריכלי פנים ולא מעצבי פנים. האחרון הוא פשוט שם התואר שניתן כתוצאה מהגבלות הקשורות להיתר האקדמי של המוסד עצמו. לטעמי, מעצבי פנים הוא שם המצביע בסך הכול על העובדה שאמנם יש להם כלים לעסוק באדריכלות אך עדיין חסרה להם השלמה קטנה, שעיקרה קורסים העוסקים בנושאים אורבניים ובתאוריות אדריכליות. אני חייב להודות שזה אינו הבדל שאני חש בו בעשייה שלנו, ייתכן שלבוגרים הוא חסר.

אדריכלים ומעצבים עוברים תהליך כלשהו עם לקוח, על אחת כמה וכמה כשמדובר בלקוח פרטי. איך אתה רואה את התהליך הזה?
זהו תהליך אינטנסיבי מאוד. הוא מתחיל בזה שבוחרים אותנו, האדריכלים או אדריכלי הפנים, בתהליך סלקטיבי ומתיש, כמו כשבוחרים רופא או עורך דין. זה עשוי לכלול המלצות מחבר שלאחריהן מראיינים אותנו עשרות פעמים ומעבירים אותנו תהליך שלם, כמו במסננת. טווח הזמן של העבודה המשותפת יכול לנוע בין חצי שנה לארבע שנים, וזה יוצר מערכת יחסים מסועפת, אינטנסיבית ולא פשוטה. ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו מנסים לשמור על יחסים מקצועיים ולא לחפש את החברות ואת הידידות שנרקמות במהלך התהליך. העבודה מאפשרת קשר מיוחד שאני אישית מנסה לטפח רק אחרי שנגמר הפרויקט. במהלך הפרויקט אני אומר ללקוחות שהבית שלהם הוא למעשה הבית שלי למשך כל התהליך. אני לוקח אותו מהם, וזה מאפשר ללקוחות להבין כמה אני לוקח על עצמי מבחינת האחריות. אולם בסיכומו של דבר התהליך הוא סוג של חינוך הדדי, אני מנסה לחנך ומתחנך, אולי לא באדריכלות אלא במשהו אחר. ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לבחור לקוחות, ואני בוחר לקוחות שיכולים לתת לי וללמד אותי לא פחות ממה שאני יכול לתת להם וללמד אותם. היום פרויקט שאני לא יכול ללמוד ממנו לא מעניין אותי. בהוראה אני מלמד, ובפרקטיקה אני חייב ללמוד משהו בעצמי אחרת היא הופכת להיות מונוטונית מאוד.

האם יש לך העדפה לסוג מסוים של פרויקט?
בעיקרון, לקוח שמאפשר זמן בלתי מוגבל ונותן לי לעשות מה שאני רוצה מעניין אותי פחות. אני חייב להיות בדו-שיח, בהפריה הדדית, ולא במונולוג מצדי או מצד הלקוח. עבודה על חללים פרטיים נראית לי יותר, אף שגם פרויקטים ציבוריים חשובים לי. בתים פרטיים אומרים: "הצלחתי לטעת שורשים כאן".

איך היית מגדיר את הסגנון העיצובי-אדריכלי שלך?
סגנון הוא מילה שיש לי אתה בעיה, כי היא מתייחסת למשהו שמחקה משהו אחר, משהו שלא מתחלף כי יש נטייה לשמור עליו ולהכתיב צביון מסוים ולשווק קו מסוים. אם אני נאלץ בכל זאת לענות ולהגדיר, הייתי מעדיף להשתמש במונח פוסט מודרניזם בהקשר של שנות ה-70 של אחרי ה-Five Architects, אותו מקום שהייתי בו סטודנט בארה"ב, כשלראשונה נפתח שיח על אדריכלות קשורה למקום, לאקלים, לתרבות, למקומיות. אם חייבים להשתמש במילה סגנון אז רק בהקשר של האווירה הפוסט מודרניסטית, ולא בהקשר התקופתי שהוציא לה שם רע, שבו היא הפכה לסוג של קלישאה והכלאה דיסנילנדית.

מכל הפרויקטים שעבדת עליהם עד כה, באיזה אתה גאה ביותר ועל איזה מהם נהנית לעבוד יותר?
כולם היו בניי… כשאני מסיים משהו אני מעדיף להביט קדימה ולא להתענג על דברים שסיימתי. כשאני מבקר בהם אני מחפש מה הייתי עושה אחרת, כי כל פרויקט הוא תוצר של זמן, מקום, זיכרון. אז אני לא מתרפק, אפילו שאני נוטה לנוסטלגיה. אני פשוט לא מתמסר לאחד יותר מלאחר, אם כי אני יכול להגיד שאני קרוב יותר לדברים שעשיתי בארץ. מאחר שאני עוסק הרבה באדריכלות פנים, פרויקטים שהם קרובים אליי אינם בהכרח פרויקטים שהיו איזו הצלחה בעשייה האדריכלית אלא פרויקטים שהיו חלק ממערכת יחסים עם לקוח או לקוחה, יחסים שעשו את הפרויקט לבלתי נשכח. החוויה משמרת, שהרי למרות הכול, לא מדובר רק באדריכלות.

ולסיום, איך ייתכן שאין לך אתר אינטרנט?!
אני בא מדור שבו לימדו אותנו שאנחנו אמורים להיות אנשי רנסנס ורחוקים ככל שאפשר משיווק ומפרסום עצמיים. אתר אינטרנט הוא כלי נפלא לשיווק, אבל הרעיון של שיווק נראה לי תמיד מנוגד לרעיון של העשייה האדריכלית. ולא שלא טרחתי והקמתי אתר, זה דבר שכולם עשו, והרבה פעמים אני מוצא עצמי לא פחות חלק מהעדר כמו כולם, אלא שכשכבר היה האתר גמור ומוכן לעלות לרשת, חזרתי לסורי והחלטתי שעדיף לעבוד מפה לאוזן.

אדריכל יוסי פרידמן, תלמי מנשה

אדריכל יוסי פרידמן, תלמי מנשה

אדריכל יוסי פרידמן, בית פרטי, תלמי מנשה

אדריכל יוסי פרידמן, בית פרטי, תלמי מנשה

אדריכל יוסי פרידמן, מיאמי, פלורידה

אדריכל יוסי פרידמן, מיאמי, פלורידה

תגובות

  • כמעצבת פנים,אני מאוד מזדהה עם יוסי פרידמן.
    גם לי קשה להקים אתר וצורת העבודה שלי ,יחד עם שותפה, מפה לאוזן.
    יישר כח ליוסי, העבודות שלו מדהימות.

  • צביה, יוסי, אי אפשר להתקיים היום בלי אתר רציני ומושקע
    אתם צריכים להתייחס לזה כמו כל עבודה – ארכיטקטורה של חלל וירטואלי. שתעיד על טעמכם וסגנונכם ואיכותיותיכם

  • חלונות הענק הם קלף מנצח בכל וריאציה. מת על זה!

  • פסלי ענק מוזהבים במיאמי? היש סטריאוטיפ יותר קיטשי מזה? A NO-NO מוחלט

  • גם לדעתי זה לא נכון להתקיים ללא אתר. לא חייבים לצקת לתוכו את כל התוכן האפשרי, הוא יכול להתקיים גם ככרטיס ביקור. אבל להתנהל לגמרי בלי אתר זה קצת לטמון את הראש בחול, ונראה לי שיהיה לזה מחיר.

  • הראיון מעניין ורק על פי התמונות כאן – נראה שמדובר יותר במעצב\אדריכל פנים מאשר חוץ

  • מייקל גרייבס, כביכול "הגאון" של שנות השמונים של המאה הקודמת, ממשיכם של וונטורי ואולי גם של פיליפ גונסון. אבל איך אפשר כל הזמן לשחק בציטטות היסטוריות, לא נמאס מזה, מהעמודים והפיתוחים שלהם. די לפוספ-מודרניזם. אין לזה עתיד וזה היום פגיעה קשה באינטלינגנציה של האדם, של כל קליינט, מה נותנים לו, סיפורי עבר. איך אתה מתכנן היום? תראה להם אולי את פאלדיו, כך הקליינטים ישתכנעו. זה ממש העתקה היסטורית.

Your Comment

אנא מלאו את השדות המסומנים.
לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update