ראיון עם משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch של עודד רוזנקיאר ושחר לולב קיים כבר כשנתיים ומביא עמו רעננות וגם לא מעט חוצפה ישראלית, שמתחילה בכך שאחד השותפים עדיין משלים את לימודי האדריכלות ("כשזה בוער לך בעצמות לא צריך לחכות יותר מדי"). בינתיים הם צברו כמה זכיות בתחרויות מקומיות ומספר רב יחסית של פרויקטים בנויים או בבנייה. מטרתם: ליצור אדריכלות מקומית המתקשרת עם הנעשה בעולם, ולקרוא תיגר על תפיסות התכנון והמרחב השוררות במחוזותינו. תפסנו אותם לשיחה.

נגה ונדב לסר

איך מגיעים לכך שאחרי שנה וחצי בלבד יש לכם כמה פרויקטים בתהליך ועוד עבודות שכבר הושלמו?
שחר שנינו עבדנו בתחום והיו לנו קשרים ראשוניים. עודד עבד בארץ ואחר כך בצרפת, במשרד של Jean Nouvel, ואני עבדתי כמתכנן בכיר וכשותף במשרד בארץ. אך הגורם העיקרי הוא אומץ ואמונה בעצמנו, אמונה שאנחנו עושים משהו אחר, מביאים משהו אחר למעשה האדריכלי הישראלי – התייחסות שונה לאור, לגאומטריה, תפיסה לא שגרתית לנפחים אדריכליים ולפתיחת האדריכלות החוצה, להקשר, לדברים שבסביבת המגורים הישראלית.
עודד אנחנו מנסים ליצור סוג אחר של חוויה אדריכלית בחומר, באור, בגאומטריה, בטכנולוגיה. אנחנו לא מתחילים מהתייחסות למגבלות המוכתבות כלשונן אלא מנסים לנסח את הבעיות בדרך אחרת. אנחנו מתייחסים לכל פרויקט ברמה הגבוהה ביותר של הפשטה ושחרור ממגבלות, ורק לאחר מכן מכניסים אותו לתקציב, ללוח זמנים, לפרטי בניין או לכל בעיה אחרת.

משרדכם ממוקם בקיבוץ ואתם בעברכם בני קיבוץ. זה מתבטא בעבודה ובתוצרים שלכם?
שחר בעבר נעשו בקיבוצים דברים מדהימים ופורצי דרך מבחינת הנדסית ואדריכלית, במבנים עצמם, ברעיונות של יחסי האדם והמבנה במרחב הקיבוצי, היחס הפתוח שבין המרחב הציבורי הקיבוצי למרחב הפרטי, ההתייחסות לנוף ולטבע. אין ספק שההיכרות המעמיקה הזאת משפיעה עלינו.
עודד יש משהו מיוחד מאוד בנושא הבנייה בקיבוץ. שנינו מנסים להביא לעבודתנו את השילוב בין המרחב הציבורי לפרטי, מרחב שאינו מחולק למגרשים אלא מרחב אחד, שההפרדה בו נעשית באמצעים אדריכליים ולא באמצעות גדרות. אנחנו מנסים לתכנן כך כיום רק "על הנייר", מאחר שבפועל אנחנו עדיין עובדים בקנה מידה קטן יותר, אבל החשיבה היא בהחלט לכיוון כזה. אכן הושפענו מכך, מעיצוב המרחב הבנוי דרך המרחב הפתוח ולהפך, עיצוב שרואים מעט מדי במקומותינו, ושנמל תל אביב הוא דוגמה טובה לו. המרחב שנשמר פתוח יוצר תחושה של חופש במרחב הציבורי. נעשתה פה עבודה יפה, ויש מעט עבודות מסוג כזה בארץ.

מרצונכם לחדש עולה למעשה ביקורת על האדריכלות בארץ.
שחר אני חושב שבארץ יש בעיה במישור הפוליטי. אין עדיין חוק שמחייב עריכת תחרויות תכנון פתוחות למבני ציבור מסדר גודל מסוים, ולמעשה אין אינטרס או גורם שמקדם את האדריכלות, ולכן כישרונות צעירים מתבזבזים. אנחנו קופאים על השמרים ואין סיבה לחדש, אין מניע ללא תחרותיות, שהיא אבן הפינה של הקפיטליזם. גם בהרבה עבודות חדשות לא תמיד מתמקדים בדברים הנכונים לטעמי. אין הבחנה בין הדברים הטובים יותר לבין השגרתיים. דוגמה לכך הוא מרכז גוטסמן לתחריט בקיבוץ כברי, שתכנן האדריכל אסף גוטסמן, מבנה מיוחד מאוד ונפלא שלא זוכה לחשיפה – הוא לא בתל אביב, הוא לא נעשה בתקציב גבוה עם הרבה קירות מסך ופירוטכניקה אדריכלית, אלא "רק" מבנה עדין העושה שימוש יפה באור.

אחת הטענות שעלו בספר "מבני מגורים", שאת העורכות שלו ראיינו לפני כמה חודשים, הוא שלמעשה אין חדשנות בבנייה למגורים בישראל.
שחר זהו מעגל קסמים של אינטרסים כלכליים ושל היעדר רקע תרבותי בתחום האדריכלות. אין לאזרח הממוצע את הרקע שיעזור לו להבין שמגורים הם למעשה צורך בסיסי כמו שאמר לה קורבוזייה (Le Corbusier), ולא מותרות, ולכן יש לטפל בהם באופן אחר. הלקוח לא יודע לבקש משהו אחר, ולקבלן זה נוח כי כך אפשר לעשות את זה הכי פשוט, מהר וזול. התוצאה היא המבנים חסרי ההקשר שמועתקים ממקום למקום, דוגמת הרחבות קהילותיות או מגדלי מגורים בערים, שלעולם לא יוצגו ויתייחסו להקשר המקומי שלהם אלא תמיד באיזה non-place צף בחלל.
עודד זו בעיה, היעדר תחרות ותיווך מידע נכון לציבור הרחב, ולא רק לציבור האדריכלים. הציבור הרחב לא מודע לאפשרויות המגורים ואין דיון תרבותי ברמה גבוהה בנושא זה בתקשורת בארץ. גם התקינה והחקיקה, אף שיש שיפור בתחום, עודן בחיתוליהן. תיווך המידע צריך להיות מסיווי יותר, ואז אנשים ידרשו יותר, יהיו תחרויות וייכנסו רעיונות חדשים.

איך משכנעים לקוח לקבל כיוון אחר, ואיך מתמודדים עם לקוח שאומר "זה נחמד, אבל תנו לי מה שאני מכיר ותעזבו אותי בשקט"?
שחר אנחנו מתמודדים עם זה כל הזמן. כל פרויקט היה יכול להתבצע ברמה גבוהה יותר אבל הוא מורד לקרקע. ובכל זאת, בכל בית שאנחנו מתחילים אנחנו משיגים הישג נוסף. למרות הלחץ שזה יוצר על המשרד, אנחנו תמיד עובדים על תחרויות בחו"ל – עכשיו אנחנו משתתפים בתחרות בעקבות האדריכלית האמריקנית אלינור ריימונד (Eleanor Raymond), שהיתה מראשוני המודרניסטים. אחד הבתים שתכננה נהרס בגלל טעויות בירוקרטיות (נראה שזה לא רק בישראל), והיום מנסים לפצות על כך בתחרות שמתייחסת למודרניזם. היא היתה גם אדריכלית נוף ודיברה על הכנסת הטבע לבית. גם אנחנו מנסים לעשות את זה, להכניס את הטבע לבית ולקחת את הבית למקום חדש. אז גם אם אי אפשר לעשות את זה עבור לקוח ישראלי מצוי, נעשה את זה כקונספט בתחרות. כשאנחנו מראים ללקוח תכנון אנחנו מציגים לו גם חלופות כאלה, כדי שיראה שאפשר לבנות אחרת. אנחנו מנסים בכל פרויקט לעשות מהפכות קטנות, הגדולות באות לרוב עם הרבה הרוגים…
עודד הופתענו די לטובה. לא כולם מקבלים את התבניות שניסו להשריש אצלנו בארבעים השנים האחרונות, ויש כאלה שתפיסת המגורים שלהם נאיווית והם מוכנים לשפוט את הדברים כמו שהם ולא על בסיס דעות קדומות. יש גם את המאבקים שאנחנו מנהלים יום יום מול המוסכמות והסטנדרטים: גודל פתח החלון, איך אפשר לאטום או לנקות אותו, איפה המטבח ממוקם ואיך הדברים מאורגנים בבית וכו'. ב-15–20 הבתים שאנחנו מתכננים יש בהחלט התקדמות, אנחנו מצליחים להביא חלק מהתובנות שאנחנו מפתחים בתחרויות גם לפרויקטים שנבנים. זה מאבק, אבל הגמול הוא הסיפוק בעשייה, לקוח מרוצה והיכולת לראות משהו חדש שהולך ומתהווה.

מה הפרויקט החביב עליכם?
עודד תחום המסעדות שאנחנו עוסקים בו, כמו ביסטרו תאודור ברמת ישי, שבו קיבלנו חופש גדול יחסית ויכולנו ליצור שם משהו חדש.
שחר פרויקט התחרות באום אל פחם שהשקענו בו הרבה מאוד וזכינו רק בצל"ש, אך אנחנו עדיין חושבים שהוא הכי טוב שם… ריצ'רד רוג'רס (Richard Rogers) אמר שבכל פעם שהוא מפסיד בתחרות הוא רוצה לסגור את המשרד, אבל אז הוא לוקח את הידע שהוא צבר לפרויקט הבא.

איפה אתם רואים את עצמכם עוד עשר שנים?
שחר אנחנו אדריכלים ציונים. חשוב לנו להיות כאן ולנסות ליצור שינוי כלשהו. אנחנו חושבים שהמקום שלנו הוא פה, והיינו רוצים שהאדריכלות שלנו תגיע לכל העולם. אגב העבודות שלנו כבר פורסמו באתרי אדריכלות ועיצוב בינלאומיים כמו Archdaily, Dezeen, Blue Print ועוד. אנחנו רוצים להאמין שהמוזאון שנבנה בעוד עשר שנים יזכה בהרבה פרסים בחו"ל. אז נרגיש שעשינו את זה.

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

משרד האדריכלים SO Arch

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update