שבוע העיצוב בירושלים

Shooting a Bird, רועי וספי-ינאי, מנחה: גלית שבו

Shooting a Bird, רועי וספי-ינאי, מנחה: גלית שבו

סיגל נמיר על 4 הפרויקטים הכי מסקרנים בתערוכת הבוגרים "דהיום" של בצלאל

בין התערוכות שיפתחו מחר (חמישי, 19.12) את שבוע העיצוב בירושלים אפשר למצוא את "דהיום" – תערוכת בוגרי ההתמחות "אודות עיצוב" של התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי ב"בצלאל". בתערוכה יוצגו תשעה פרויקטי גמר המשקפים את סדר היום האישי של כל אחד מבוגרי המסלול הטריים, מהרצון לשלוט בתהליך גידול העובש בגבינות ולהציג חדשנות אסתטית בתחום המסורתי, ועד בחינתה של צואת הכלבים כבסיס בעל פוטנציאל חומרי וסמלי ליצירה במרחב הציבורי.

אחד היפים והמקוריים שנראו כאן בשנים האחרונות הוא פרויקט הגמר של רועי וספי-ינאי Shooting a Bird ששילב את חיבתו למכניזם ולטבע עירוני, ופיתח הצעה ספוגת הומור אירוני: התאמת חוויית הציד הגברית, שבעבר הייתה הכרחית להישרדות, לחברת שפע עירונית רוויית גירויים.

כפל משמעותה של המילה Shoot (לירות, לצלם) הפך לעוגן הפרויקט, שהתפתח לשלושה סוגי מלכודות ציפורים. אבל לא צריך לדאוג, הציפור הנלכדת אינה נורה, אלא מפעילה מנגנוני צליל או צילום, ש"צדים את הרגע", ויותר משהם מבקשים ללכוד את הציפור עצמה, הם מקפיאים את דימוי הציפור ונוצרים משהו ממהותה, והציפור עצמה חופשייה להמשיך בדרכה.

יעל ברנע-גבעוני, מעצבת גרפית, מאיירת ומרצה בכירה בויצ"ו חיפה, יצרה ייצוגים לבני משפחתה, להוריה שנפטרו ואפילו לחיות המחמד שלה, בדמות משפחת צעצועי רצפה מאלומיניום. כמו דמויות בסרט מצויר שקמו לתחייה בעולם הפיזי, הצליחה ברנע-גבעוני, כשהיא משתמשת בחומר ובטכניקות עיבוד לא שגרתיות לתחום, לצייד את כל אחד מבניה של משפחת הצעצועים בערכת תכונות – גודל, צורה, תנועה ואפיונים צורניים – ייחודית לו, הנמצאת בזיקה לדמות המקורית שהוא מייצג.

וכמו בחיים, תנועתם המקרטעת של הצעצועים, הגורמת לחיכוך ובלאי, חורצת בהם את תלאות הזמן. באופן הומוריסטי ונוגע ללב מצליחה ברנע-גבעוני להעביר את מרקמי היחסים שבין הקרובים לה כמו גם את רגשי האהבה, האמפתיה והקבלה שלה את יקיריה על פגמיהם וחוסר שלמותם.

פרויקט הגמר של דניאלה זילברשטיין עוסק אף הוא באישי, במשפחה הקרובה, בזיכרון. אחרי שנים שבהן חששה מהצער שהיא עלול לגרום לאביה, העזה זילברשטיין, צורפת ומעצבת תכשיטים, לשאול את אביה ניצול השואה על התקופה ההיא. שלושה רישומים שהצטרפו לשיחות בין השניים היו בסיס ליצירת חפצי זיכרון במרחב שבין מעשה הצורפות ועבודת האמנות.

המיניאטורות הקרמיות של בתי הבאוהאוס התל אביביים בעיצוב יהונתן הופ מוכרות היטב בנוף המזכרות המקומי. דרך ארבע סדרות האובייקטים שעיצב במסגרת עבודת הגמר שלו ביקש הופ לבחון את הקשר בין שני העולמות שהוא פועל בהם – זה של הקרמיקה וזה של העיצוב התעשייתי – על ידי חיבור בין שיטות לעיצוב וייצור משני התחומים. כך, את המודלים מקרטון ביצוע שמעצבים משתמשים בהם, פיתח הופ לשיטה חדשה המאפשרת לייצר בקלות תבניות חד-פעמיות ליציקת קרמיקה. הצעד הבא הוביל לשכלול התבניות הללו בעזרת תוכנות לעיצוב תלת-ממד כ"סקץ'-אפ" ו"קאד" וחיתוכי לייזר. בדרך גילה שצבעי תבניות הקרטון מועתקים בתהליך היציקה אל החומר הקרמי – ומכאן קצרה הדרך לפיתוח שיטה חדשה ומהירה להדפסת משי של דגמים ותמונות על האובייקט היצוק. רובד נוסף בוחן את כל אלה לנוכח תוכנות פתוחות לשימוש הציבור.

מתחם הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים, 19-26.12 (כתיבה: סיגל נמיר)

חיים 2 באלומיניום: צעצועי רצפה, יעל ברנע גבעוני, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

חיים 2 באלומיניום: צעצועי רצפה, יעל ברנע-גבעוני, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

רישומים של זיכרון, דניאלה זילברשטיין אסלן, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

רישומים של זיכרון, דניאלה זילברשטיין, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

רישומים של זיכרון, דניאלה זילברשטיין אסלן, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

רישומים של זיכרון, דניאלה זילברשטיין, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

Shooting a Bird, רועי וספי-ינאי, מנחה: גלית שבו

Shooting a Bird, רועי וספי-ינאי, מנחה: גלית שבו

מודל לחיקוי, יונתן הופ, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

מודל לחיקוי, יהונתן הופ, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

חיים 2 באלומיניום: צעצועי רצפה, יעל ברנע גבעוני, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

חיים 2 באלומיניום: צעצועי רצפה, יעל ברנע-גבעוני, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

---------3

חיים 2 באלומיניום: צעצועי רצפה, יעל ברנע-גבעוני, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

Johnathan-Hopp_Role-Model2

מודל לחיקוי, יהונתן הופ, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

רישומים של זיכרון, דניאלה זילברשטיין, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

רישומים של זיכרון, דניאלה זילברשטיין, מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

 

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update