הכל כלול

פרנצ'סקו פיניציו, סילבר סרפרז, 2005. סקייטבורדים שרופים, אפר, נצנצים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, סילבר סרפרז, 2005. סקייטבורדים שרופים, אפר, נצנצים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

כולנו סחורה אנושית אחת גדולה

במוזאון בת ים האריכו את התערוכה ארקפארקקראפטראפטקליניקקלאבפאב, וזו הזדמנות לבקר בתערוכה נהדרת של אמן נהדר. שיתוף פעולה מוצלח במיוחד, במיני-רטרוספקטיבה שאצר יהושע סימון לאמן האמריקאי פרנצ'סקו פיניציו.

פיניציו גדל בניו יורק במשפחה איטלקית, הוא בוגר תואר שני באמנות מטעם האנטר קולג', ומשנת 1993 הוא מתגורר בצרפת ועבודותיו מוצגות בתערוכות רבות ברחבי אירופה. לקראת התערוכה שהה בארץ כמה חודשים במסגרת ArtPort, והתערוכה משלבת כמה מעבודותיו החשובות יחד עם פרויקטים שפותחו ונבנו מחומרים מקומיים. עבודותיו נובעות מתוך רוויה חומרית עודפת שמקיפה אותנו, והפרקטיקה האמנותית שלו מדגימה יכולת מהממת לפרק ולחבר באופן משוחרר וקוהרנטי שאריות, משאבים זמינים ואובייקטים שהחיים עיצבו אותם. מיצביו דוחפים סיטואציה נתונה לנקודת השבירה שלה, ובונים אותה מחדש באסתטיקת "עשה זאת בעצמך", בהומור ואירוניה עצמית, בסגנון שובב וארעי.

המיצבים צבעוניים, מרצדים, משקפים את כלכלת השוק: אור סגול זרחני שנובע מאוכל לחתולים, בוטיק מונוכרומטי וגרין סקרין, שכונת פחונים מבתי צעצוע שנאספו בגינת לווינסקי; חלל המוזאון הופך, כפי שמתאר סימון, "למעין מרכז קניות לא מתפקד. עב"מ שטעה בדרכו והותך במתנ"ס משובש".

התערוכה מוליכה את הצופה בין מיצבים ממשיים ומצולמים, הפועלים הן כאירועים והן כמודלים. הצופה מדורבן לקחת גלויות, לשבת, להתכופף, להתבונן ולהקשיב. בעבודה "מכונה להקלטת והשמעת חלומות" מושמעות הקלטות אנונימיות של אנשים שמספרים על חלום שחלמו. המעוניינים להקליט חלום מוזמנים להתקשר לטלפון מספר 074-7602607 וסיפור חלומם יושמע בתערוכה.

ב-How I Went In and Out of Business, אחת מעבודות הווידאו המצוינות בתערוכה, חנות משנה את אופי העסק שלה עשר פעמים במהלך שבוע אחד: בית קפה, הוצאה לאור, בית מלאכה, חנות מין; במיצוי של שיא אסתטי, מציג פניציו פסאודו-סחורות בארגון שמקיף תשוקות אנושיות מתחלפות.

המיצבים מתסרטים מרחבים של סביבות מחיה, תצוגה, ארכיון ועבודה, באיכות דמוית-מודל שמעלה השערות באשר לשימושים, הסטטוסים והסנטימנטים שמרחבים אלו ממלאים. גוף העבודות הייחודי נטוע בהתבוננות בתקריות ותופעות הסובבות סביב שאלות של ערך וחליפין, סוכנות ומשמעות תרבותית. במלאכה המדגישה את כוחה של אסתטיקה ובחקירה אל תוך שפות ומחוות של תרבות הצריכה ותקשורת ההמונים, הם מנסחים אמירות נוקבות על המצב הכלכלי, התרבותי, החברתי, הפוליטי והאמנותי שאנו נמצאים בו.

נדמה שהתערוכה משקפת נאמנה לפחות שני יסודות מרכזיים בתפיסתו של סימון, המנהל והאוצר הראשי של מובי – מוזאוני בת ים. הראשון, התפיסה שתפקיד האמנות הוא לדבב מחדש את הקולות שהסחורה מדברת, והשני, "להפוך קהל פסיבי לציבור אקטיבי”.

פרנצ'סקו פיניציו, מובי: מוזאוני בת ים, עד 30.5.2015

פרנצ'סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, בתי משחק, לבנים, פריטים מפלסטיק, עותקי זירוקס, קצף פוליאוריטן, בגדים יד שנייה, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, בתי משחק, לבנים, פריטים מפלסטיק, עותקי זירוקס, קצף פוליאוריטן, בגדים יד שנייה, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרומיס פארק, 2010. שאריות עץ, צבע, גלויות מודפסות, צגים שטוחים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרומיס פארק, 2010. שאריות עץ, צבע, גלויות מודפסות, צגים שטוחים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מרכז הראייה, 2012. כיסאות יד שנייה ופריטים מלבניים שנאספו מן הרחוב. מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מרכז הראייה, 2012. כיסאות יד שנייה ופריטים מלבניים שנאספו מן הרחוב. מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מימין: משדר חלומות רב קולי, 2002. משמאל: דיפוזיה ירוקה, 2002, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מימין: משדר חלומות רב קולי, 2002. משמאל: דיפוזיה ירוקה, 2002, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרוגרס פלאזה/פוסי פאלאס, 2012, רצף של פתחים וחסימות המשלב רכיבים אפשריים על מנת לקבוע את הפוטנציאל של אסטרטגיות שיווק נישתיות, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרוגרס פלאזה/פוסי פאלאס, 2012, רצף של פתחים וחסימות המשלב רכיבים אפשריים על מנת לקבוע את הפוטנציאל של אסטרטגיות שיווק נישתיות, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרט מתוך פרומיס פארק, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרט מתוך פרומיס פארק, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פופפקאג חברים מהעבר והעתיד הנצחי באים והולכים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פופפקאג חברים מהעבר והעתיד הנצחי באים והולכים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, חזית: פנסיאה (תרופה לכל),  1992-2000-2015, מאחור: פרומיס פארק, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, חזית: פנסיאה (תרופה לכל), 1992-2000-2015, מאחור: פרומיס פארק, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, איך פתחתי וסגרתי עסקים במשך שבעה ימים ושבעה לילות, 2008. ההצבה משחזרת מיצג בן שבוע ימים שהתקיים בגלריית ACDC בבורדו, צרפת, באוקטובר 2008, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, איך פתחתי וסגרתי עסקים במשך שבעה ימים ושבעה לילות, 2008. ההצבה משחזרת מיצג בן שבוע ימים שהתקיים בגלריית ACDC בבורדו, צרפת, באוקטובר 2008, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרט מתוך פרומיס פארק, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, פרט מתוך פרומיס פארק, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, איך פתחתי וסגרתי עסקים במשך שבעה ימים ושבעה לילות, 2008, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ'סקו פיניציו, איך פתחתי וסגרתי עסקים במשך שבעה ימים ושבעה לילות, 2008, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update