Back in the USSR

יונתן גולד, צילום: גל דרן

יונתן גולד, צילום: גל דרן

קומוניזמוס

תערוכה במוזאון בת ים מבקשת לנער את התדמית המפלצתית שדבקה במושג קומוניזם ולהחזיר לו את התקווה שבבסיסו.

"הילדים רוצים קומוניזם" היא תערוכה ראשונה בפרויקט שנתי במובי: מוזאוני בת ים, לציון 99 שנים למהפכה הבולשביקית. הפרויקט מתקיים במשותף עם מוסדות ואמנים ברחבי העולם, ביניהם  Tranzit בפראג, The Visual Culture Research Center בקייב, Free/Slow University בוורשה, State of Concept באתונה ו-Škuc gallery בלובליאנה.

העבודות נסמכות ברובן על הקומוניזם כפי שהתבטא ברוסיה של המאה ה-20, על ההזדמנויות וההקשרים שהוא יכול להציע לנו היום. בחלל המרכזי בכניסה למוזאון מציג אוהד מרומי מיצב של מיטות שדה כחולות בקומפוזיציה גאומטרית ובמשחקיות עיצובית שמתגברת על האסוציאציה המיידית של הגולאג או חדר הילדים בקיבוץ, אל מרחב סופרמטיסטי-מלביצ'י, שבו מוזמן הקהל לשכב על דרגשים ולחלום בהקיץ. בקומה השנייה מציג רענן חרל"פ תבליט דירה שמכניסה פנימה את החלונות והתריסים של השיכון בפרספקטיבה הפוכה.
ארבע מחברות קבוצת "הברביזון החדש" (נטליה זורבוב, אסיה לוקין, זויה צ'רקסקי, אולגה קונדינה), מציגות ציורים חדשים שמתארים את חיי היומיום בברית המועצות של שנות ילדותן, לצד ציורים שציירו שם כילדות.

יונתן גולד בציור קיר מתהווה של אנשים עומדים בתור, בעבודה המבוצעת בשיתוף הקהל. ב"האנציקלופדיה הסובייטית הגדולה" ניקול ורמרס, אמנית גרמנייה החיה ופועלת בלונדון, עיצבה במיוחד לתערוכה ספרייה מודולרית המורכבת מכרכי אנציקלופדיה סובייטית, אובייקט שמופקע מתוקפו גם כספר מידע מאובן וגם ככלי ריק לתרבות שחלפה.

במהלך השנה מוזמנים יוצרים, חוקרים, כותבים, אוצרים ואחרים לנתח אירועים והתרחשויות מהמציאות הנוכחית תוך שימוש במושגים המופיעים באנציקלופדיה. ובחדר הקרנה מוקרנים סרטי מדע בדיוני סובייטים פנטסטיים.

במהלך האוצרותי ניכרת מחשבה על דינמיות, כששני מיצבים ינדדו במהלך התערוכה מחלל אחד לאחר במוזאון, ושלוש עבודות מזמינות את הקהל להגיב אליהן ולהשתתף – מי בציור (יונתן גולד), מי במגע (אוהד מרומי) ומי בכתיבה (ניקול ורמרס).

בטקסט לתערוכה מצטט האוצר יהושע סיימון קטע ממאמרו האחרון של הקומוניסט הצרפתי דניאל בן סעיד, שפורסם אחרי מותו: "מכל המילים שהניעו בעבר חלומות גדולים ותקוות אדירות קדימה, המילה קומוניזם סבלה מהנזק הגדול ביותר. זאת בשל העובדה שנלקחה בשבי על ידי ריאל-פוליטיק בירוקרטי והפכה כלי שרת בידי מפעל טוטליטרי. עם זאת, השאלה נותרה בעינה, האם מכל המילים שניזוקו, ישנן אלה שראויות לתיקון והתנעה מחדש".

מוזאון בת ים, עד 25.6.16

אוהד מרומי, צילום: גל דרן

אוהד מרומי, צילום: גל דרן

הברביזון החדש, צילום: גל דרן

הברביזון החדש, צילום: גל דרן

נעה יפה, צילום: גל דרן

נעה יפה, צילום: גל דרן

ניקול ורמרס, צילום: גל דרן

ניקול ורמרס, צילום: גל דרן

רענן חרל"פ, צילום: גל דרן

רענן חרל"פ, צילום: גל דרן

 

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update