יוצקת משמעות

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

אמנות התכשיט: ראיון

עבודותיה מוצגות בימים אלו בשתי תערוכות מסקרנות, וזו הזדמנות טובה לשוחח עם הצורפת והחוקרת פרופ' עינת לידר על הבעת מחאה דרך יצירה, ולברר עם מי שעמדה במשך שמונה שנים בראש המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל מה דעתה על דור המעצבים שגידלה.

בסדרת האובייקטים "סינדרום בהשאלה" חוזרת לידר אל עיר הולדתה: "יש כל כך הרבה דברים שאני מגלה על ירושלים ולא הייתי ערנית אליהם כשגרתי בה. למשל שכפר שאול – בית חולים פסיכיאטרי שבו מטפלים גם במחלת הנפש 'סינדרום ירושלים' – בנוי למעשה על חורבות הכפר הערבי דיר יאסין. מה משקף את הטירוף של ירושלים יותר מהסיפור הזה?" את הכאב והאהבה לירושלים, למה שהיא ולמה שהיא יכולה להיות, מביעה לידר בסדרת אובייקטים שמתכתבים עם מזכרות תיירותיות:

פסלוני גמלי עץ זית הופכים אצלה למוטציות ו"מגדלים" גפיים וראשים, ואילו בקבוקי החול הצבעוני הכה מוכרים, ממולאים עתה במלט, חתומים בפקקי גדרות תיל או בגפרורים הנראים כבקבוקי תבערה מיניאטוריים.

בימים אלו מוצגים אובייקטים מתוך הסדרה בשתי תערוכות קבוצתיות במקביל: בתערוכה חומרי הזמן במוזאון ארץ ישראל, באוצרות ד"ר איריס פישוף, ובתערוכה "עיצוב, זיכרון, רבין" בגלריה ויטרינה, במכון הטכנולוגי של חולון באוצרות פרופ' דנה אריאלי. שתי התערוכות משלבות את תחום עיסוקה של לידר במשך שנים רבות – התכשיט ככלי ביקורת ומחאה.

עד כמה באמת אפשר להשפיע על המציאות דרך יצירה?

"ברור שאמנות זה לא מה שישנה למישהו את החיים. אבל מצד שני, אולי כן? זה כמו הוראה, יחסים בין בני אדם או הורות – את עושה מה שאת יכולה, ומקווה שתהיה לזה השפעה.

תכשיט הוא שדה יצירה שמקיים דו-שיח בין היוצר, לעונד ולצופים: נוגעים בו, מדברים עליו, אז למה לא להגיד משהו בעזרתו? בסוף אני אופטימית, אחרת את לא יכולה ללמד, להיות הורה, ליצור, לכתוב. את חייבת להאמין בכוח העשייה שלך".

בשמונה השנים שבהן כיהנת כראש המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל גידלת דור צעיר של מעצבים. מה דעתך על הדור הזה, ומה הכלים והאתגרים שעומדים בפניהם?

"אני מאמינה בדור הזה, ומלאת תקווה. בעשור האחרון צמח פה דור מאוד מוכשר. העניין והמודעות לעיצוב היום מאפשרים למעצבים הרבה הזדמנויות לשתף פעולה, להציג וליצור בהשוואה לזירת העיצוב שאני זוכרת מתחילת הדרך. אני כן מרגישה שצעירים היום מתנסים ומבינים פחות בחומרים בהשוואה לפעם, וחשוב שמערכת החינוך תחשוף תלמידים לחומרים עוד לפני האקדמיה, הנגיעה בחומר בגיל צעיר היא דבר קריטי שצריך לשמר אותו. כלי נוסף שמעצבים צעירים צריכים הוא שליטה ועצמאות בתוך תהליך היצירה: משלב המחשבה, לתכנון, מידול וייצור – עליהם לדעת לשלוט בשלבים השונים, תוך שמירה על האישיות האמנותית שלהם, וכן, זה לא תמיד קל".

הרבה מעצבים צעירים שואלים את עצמם – עד כמה באמת אפשר להתפרנס מעיצוב?

"קשה לדבר על עיצוב באופן כללי. בפני מעצבי מוצר עומדים אתגרים קצת שונים מצורפים, מעצבי טקסטיל או מעצבים קרמיים. בהסתכלות כוללת אפשר לומר שבתקופה הנוכחית פרנסה מעיצוב היא לא דבר קל, לא מעט בגלל תהליכים גלובליים שהרחיקו את המעצב מהיצרנים שלו. לכן אני חושבת שדווקא היכולת של בוגרים לגעת בחומרים ולייצר בעצמם היא יקרה מפז, כי יש היום פחות ופחות אנשים שיודעים לעשות זאת. ויש עוד הרבה מה לומר בתחומי העיצוב – בחפצים, בתכשיטים, בכלים. יתר על כן, האינטרנט פתח קשת שלמה של אפשרויות למעצבים להגיע לקהלים ולהתפרנס, אך מצד שני הם נדרשים כיום להיות באיזושהי דרך גם יזמים, או אם אחפש מילה פחות כלכלית – מחוללים. אנשים שיודעים לא רק לייצר אובייקט אלא גם לייצר לעצמם חללי תצוגה, שיתופי פעולה והזדמנויות".

עינת לידר, "סינדרום ירושלים", מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, "סינדרום ירושלים", מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

עינת לידר, מתוך הסדרה "סינדרום בהשאלה", 2015

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update