יודעי ספר

דפוס ישן – חדש בעיר

דפוס גולם הוא הוצאת ספרים חדשה שהקימו המעצב אוריאל הר טוב והאמן ערן נוה, המתעתדת לפרסם ספרי אמן גרפיים. ביקרנו בדפוס, ראינו את טכניקות ההדפסה שהם משתמשים בהן, וקיבלנו הצצה לספר הראשון בסדרה.

אוריאל, איך הגעת לעסוק בדפוס ובהוצאה לאור?

בתקופת הלימודים עברתי מאנימציה לעיצוב ועבדתי בסדנת ההדפס בבצלאל. ידעתי שאני רוצה לעסוק בתכנון ובייצור במקום אחד. הגעתי במקרה לבית דפוס שעמד לפני סגירה וקניתי שתי מכונות קטנות יחסית, בלט ואופסט, הובלתי אותן לסטודיו שלי, ועברה כשנה עד שהצלחתי להשתלט עליהן.

אז התחילה להירקם מזימת הוצאת הספרים. הצעתי לכמה אמנים לעבוד על ספר, ואחד מהם, ערן נוה, נכנס כשותף. יחד עבדנו על הספר הראשון.

ספר על ההחלטה להתמקד בדפוס בלט ולא בשיטות מודרניות יותר, כמו אופסט או דפוס דיגיטלי.
הבחירה בדפוס בלט קשורה הרבה בגמישות של המכונה ובאופן העבודה הישיר שמאפיין מכשירים מכניים. מובן שיש לטכניקה הזאת גם מגבלות, שלא מאפשרות לדוגמה להדפיס צילומים ברזולוציה גבוהה, כמו בדפוס הנקי, הליטוגרפי או הדיגיטלי.

זו שיטת דפוס שמשאירה עקבות של הטכנולוגיה בצורה מובחנת, כמו דחיקת צבע לשוליים או לחץ על הנייר. אחד הדברים היפים בעיניי הוא האפשרות להכין גלופה בחריטה ידנית בעץ, לינוליאום או כל חומר אחר ולהדפיס באופן בלתי אמצעי ישירות מהמקור.

מי האמנים שספריהם יֵצאו במסגרת ההוצאה והאם יש משהו משותף להם?
הראשון שכבר הודפס ויצא בקרוב הוא "אדם וחוה / חיות בלילה" של יואב אפרתי. בשלבים שונים של עבודה נמצאים גם ספרים של שרון פדידה, יוסי אסולין, מעין אליקים, טמיר ליכטנברג, ערן ואני. הספרים שונים מאוד אחד מהשני, והקשר ביניהם הוא בעיקר השימוש בדימויים, ופחות – או כלל לא – בכתב. גם בתוך עולם הספרים הגרפיים יש ז'אנרים, כשלחלקם יש נרטיב קוהרנטי יחסית, ואילו אחרים קרובים יותר למה שמכונה "ספר אמן". הדבר השני שמקשר בין הספרים הוא טכניקת הדפוס שאנחנו משתמשים בה. בהוצאה הזאת בית הדפוס נמצא למעשה במרכז, והדיאלוג בין האמן וייצור הספר עצמו מאוד ישיר. לאתר

דפוס גולם

דפוס גולם

דפוס גולם

דפוס גולם

דפוס גולם

דפוס גולם

דפוס גולם

דפוס גולם

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update