אתר בנייה

שפת הלבוש, מוזאון ישראל, 2014. עיצוב: חיה שפר

שפת הלבוש, מוזאון ישראל, 2014. עיצוב: חיה שפר

קטלוגים דיגיטליים לתערוכות

לאחר שסיימה את לימודיה בבצלאל (עם שלושה פרסי הצטיינות), ועסקה בעיצוב מוצר, החליטה חיה שפר ב-2007 לפתוח סטודיו מולטימדיה ביישוב נטף בהרי ירושלים. הפרויקט הראשון שפתח לפניה את התחום היה עיצוב מיניסייט לתערוכת ״מעצבי החלומות״ במוזאון ישראל בירושלים.

חיה, ספרי לנו מה מיוחד בעיצוב מיניסייטים לתערוכות?
תערוכות במוזאונים מלוות באופן מסורתי בקטלוג מהודר שמוצע למכירה בחנויות המוזאונים.

אתר לתערוכה יכול להאיר נקודות שקשה להציג באולמות או בקטלוג וכמובן הוא נגיש גם כשהתערוכה נסגרת. כשהתחלתי לא הייתה מסורת בתחום להישען עליה. התהליך והאתגרים שעברנו (צוות הניו מדיה ואני) בשמונה השנים היה די מקביל לתהליך שהרשת עברה בכל העולם.

היה עלינו לזהות ולנצל טכנולוגיות חדשות ומתעדכנות ולרתום אותן לכל תערוכה, ולהשתמש באתר ככלי שיווקי, אך כזה שיש בו תכנים עמוקים, חוויה וערך מוסף לתערוכה.

אילו מבין הפרויקטים אהובים עלייך, ולמה?
בתערוכה "שפת הלבוש" ניצלנו את הזומינג הפופולרי באתרי מכירות ואפשרנו טיול בקלוזאפ על פני הבד והבגד, כשמעליו סיפקנו את הלייבל והסיפור המלא. ההצלחה להפוך את "ארון הבגדים היהודי" למשהו סקסי ממש שימחה אותי. פתרון דומה באווירה שונה שילבתי באתר התערוכה "זהב לבן: המטבעות הקדומים בעולם". אני אוהבת אתרים שיש בהם נשמה יתרה, כמו אתר קטנטן שעיצבתי לתערוכת הבוגרים של בית הספר לאמנות מוסררה. כרקע השתמשתי בעבודת וידאו של קארין שבתאי המוצגת בתערוכה, עבודה עדינה ומינימליסטית שלא מתחרה בעבודות המוצגות מעליה, אבל בדרכה השקטה, היא הופכת את הבטן ומעוררת רצון להתעכב עליה.

יש איזה אתר שאתגר אותך במיוחד?
תערוכה מ-2008 הציגה את הסודות והקשרים שנרקמים בין יצירות. עוד לא עמדה לרשותנו הטכנולוגיה של תיוג, ובניתי באופן ידני קשרים בין היצירות כך שכל יצירה מזמינה לבקר באלה שקשורות אליה (מטעמים פילוסופיים, רעיוניים, טכנולוגיים וכו').

כך נוצר אתר שהטיול בו הוא אינטואיטיבי ולא לינארי או דרך תפריטים. ההשראה באה מהספר "מילון הכוזרים" של מילוארד פאביץ'. היום זה לחם חוקו של כל אתר מגזיני, והחלום היה שהמבקרים יוכלו לתייג ולהוסיף הקשרים משל עצמם, אבל לצערי זה היה מעבר ליכולות שלנו אז.

מהיכן את שואבת השראה?
בעולם נעשים מעט מאוד אתרים לתערוכות, ואת רוב ההשראה אני מקבלת מהאינטרנט באשר הוא. עבודה מושקעת ביותר שנתקלתי בה הייתה ב-2012 – MoMa בנו אתר לתערוכה Century of the Child, אך מאז הם לא עושים יותר אתרים לתערוכות.

על מה את עובדת בימים אלה?
לכבוד שנת ה-50 למוזאון ישראל ייפתחו שש תערוכות מקבילות לשישה אמנים עם שישה פרויקטים במרכז היצירה הישראלית העכשווית. האתגר כאן יהיה ליצור שישה מיניסייטים עם המאפיינים הייחודיים לכל אמן תחת קורת גג עיצובית אחת. לאתר המעצבת

שפת הלבוש, מוזאון ישראל, 2014. עיצוב: חיה שפר

שפת הלבוש, מוזאון ישראל, 2014. עיצוב: חיה שפר

זהב לבן, מוזאון ישראל, 2012. עיצוב: חיה שפר

זהב לבן, מוזאון ישראל, 2012. עיצוב: חיה שפר

מתוך זהב לבן: המטבעות הקדומים בעולם, מוזאון ישראל, 2012. עיצוב: חיה שפר

מתוך זהב לבן: המטבעות הקדומים בעולם, מוזאון ישראל, 2012. עיצוב: חיה שפר

מוסררה, בוגרים 2014. עיצוב: חיה שפר

מוסררה, בוגרים 2014. עיצוב: חיה שפר

ביג במבו, מוזאון ישראל, 2015. עיצוב: חיה שפר

ביג במבו, מוזאון ישראל, 2015. עיצוב: חיה שפר

מסעות, מוזאון ישראל, 2014. עיצוב: חיה שפר

מסעות, מוזאון ישראל, 2014. עיצוב: חיה שפר

מעצבי החלומות, מוזאון ישראל, 2007. עיצוב: חיה שפר

מעצבי החלומות, מוזאון ישראל, 2007. עיצוב: חיה שפר

קו-וידאו, מוזאון ישראל, 2009. עיצוב: חיה שפר

קו-וידאו, מוזאון ישראל, 2009. עיצוב: חיה שפר

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update