תערוכות גמר 2015: חלק שני

איך היה היבול השנה

שטיח עם סיפור, לב פועם בתלת-ממד, בלון שקפא ועוד: שבעה פרויקטי גמר בולטים במחלקות לעיצוב טקסטיל, קרמיקה וזכוכית ובמחלקות לצורפות בשנקר ובצלאל

הכמיהה לחופש ולחציית גבולות אגב טיול בקצווי תבל היא שעומדת במרכזו של "יומן מסע", פרויקט הגמר של ורד ביליצקי במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, בהנחיית  ד"ר קטיה אויכרמן וד"ר אלה אמיתי-סדובסקי. כשהיא שואבת השראה מתרבויות המאורים, האבוריג'ינים והאצטקים, מעולם הטבע ומאמנות הרחוב, עיצבה ביליצקי סדרת בדים טבעיים – משי, כותנה ופשתן – הפונים לעיצוב פנים ולאופנה. בעזרת עט ציפורן וטוש פרמננט, צבעי מים ודיו, היא רקחה קומפוזיציות מורכבות של דימויים עמוסים בשחור-לבן ובצבעוניות עזה, ויצרה סגנון אקלקטי וצעיר.

ורד ביליצקי. צילום: אחיקם בן יוסף

ורד ביליצקי. צילום: אחיקם בן יוסף

נועה לי-שקד אף היא מהמחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר חלמה בהקיץ על מסכה מבלון העוטפת פנים. מצוידת בדימוי חמקמק פרי דמיונה החלה את המסע בדרך לפרויקט הגמר "Snapshot". בסדרת תכשיטים עשויים מבלונים, הצליחה להקפיא את הקסם קצר המועד של הבלון ולשמר את הזיכרון החטוף דרך תכשיט שאפשר לשאת או לענוד.

נועה לי-שקד. צילום: נמרוד סונדרס

נועה לי-שקד. צילום: נמרוד סונדרס

במחקר פרויקט הגמר שערכה, גילתה נועה ראזר ששבירת שגרה היא ההתרחשות המעודדת ביותר תקשורת בין אנשים זרים. כל דבר חריג, מפתיע או שונה יוצר פתח ולגיטימציה לאינטראקציה. ראזר, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, ביקשה להציע אפשרות לתקשורת בדרך משחקית ומשעשעת. בהנחיית נועם דובר, עיצבה מערכת ישיבה עירונית המורכבת ממושבי קרמיקה המזמנים ליושבים עליהם הפתעה: בין כל שני מושבים מסתתר מנגנון הקושר אותם זה לזה, כך כשהיושב על מושב א' סובב על מושבו, הוא מסובב באותה עת גם את מושב ב'.

נועה ראזר

נועה ראזר

Heart of the Matter, עבודתה של גליה ברקוביץ' מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, בהנחיית ירון רונן, נבחרה להשתתף בתערוכה היוקרתית של גלריה מרזה. כשהיא משלבת הדפסה תלת-ממדית ועבודת קראפט עמלנית ומסורתית ממקסיקו, ארץ הולדתה, יצרה ברקוביץ' קמעות בני זמננו. צורתם היא צורתו של לב גברי צעיר. לאחר שינויים קלים – עידון הוורידים, עיגול הזוויות – הדפיסה חמישה לבבות בגודל אמיתי במדפסת תלת-ממד.

את חמשת הלבבות אוצרי הגעגועים הפכה לתכשיטים, וכל אחד מהם זכה לטיפול שונה: רקמת חוטי כותנה, רקמת חרוזים, ציפוי מתכתי, חיבור קשקשי אמייל.
גליה ברקוביץ'. צילום: אלה מנור

גליה ברקוביץ'. צילום: אלה מנור

בתהליך עבודה אינטואיטיבי, ללא תכנון מראש, עיצבה דורן גינצבורג מהמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר סדרת בדים, רובם בהדפסה דיגיטלית, מיעוטם בהדפסי רשת. כל אחד מהאיורים החל בסקיצה וקווי קונטור שצוירו בעיפרון בהשראת דימויי טבע מספרים, ואז צוירו אחד אחד בצבעי מים. גינצבורג יצרה סדרת דימויים וסדרת רקעים, ושילבה אותם לקומפוזיציות שונות שהניבו את עיצוב הבדים. מנחות: יערה פרי וד״ר אלה אמיתי-סדובסקי.

דורן גינזבורג. צילום: אחיקם בן יוסף

דורן גינזבורג. צילום: אחיקם בן יוסף

כילדה שגדלה בבסיסי חיל האוויר, דנה שפירא מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל זוכרת את עצמה מתהלכת ברחובות במעיל הצבאי ששאלה מארון הבגדים של אביה ללא ידיעתו. המקרה שבו הסירה בתום לב את דרגותיו, וגרר כעס רב, הוא נקודת המוצא לפרויקט שגם הוא נבחר להשתתף בתערוכה השנתית ב"מרזה". ב"פמיליטריזם", פרויקט הגמר בהנחיית ורד קמינסקי ועינת לידר, פירקה שפירא סיכות צבאיות והרכיבה אותן מחדש לסדרת תכשיטים שאינה עוד חלק מהשיח הצבאי. כשהיא מנטרלת את הסיכות הצבאיות ממשמעותן המקורית ומשתמשת בהן ככלי משחק לעיצוב סיכות, טבעות ותליונים, מעלה שפירא שאלות על הכוח שמעניקות הדרגות, ועל ערכן בעיני אנשים שאינם מודעים לסמליותן.

דנה שפירא. צילום: אלה מנור

דנה שפירא. צילום: אלה מנור

"עקב בצד אגודל" – הפרויקט של נועה פרבשטיין, בוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר – מתחבט בשאלות של זמן וזיכרון. שטיח פרסי עתיק שרכשה משפחתה לפני זמן רב במצב מרופט, עבר במשך השנים תיקונים וטיפולים עד "שלא ניתן היה עוד לשקמו ולשמר את הדרו". פרבשטיין לא יכלה להסכין עם פרידה מהשטיח המרוט.

"עבודת היד שהושקעה בשטיח הישן עדיין ניכרה בו, והיא משכה אותי, יחד עם יופייה של השחיקה שלו וחן זקנתו".

פרבשטיין עיצבה תכשיטים הנושאים פיסות שטיח שגם אוצרות את סיפורו, וגם מעניקות לו חיים חדשים ועיצוב עדכני. פרויקט הגמר, בהנחיית ענת גרוזובסקי-אבוקיה, נבחר להשתתף בתערוכת הבוגרים הבינלאומית המסורתית שעורכת גלריית הצורפות העכשווית ההולנדית "מרזה" מדי שנה.

נועה פרבשטיין. צילום: נמרוד סונדרס

נועה פרבשטיין. צילום: נמרוד סונדרס

לחלק הראשון: פרויקטי גמר במחלקות לתקשורת חזותית בבצלאל, שנקר, HIT וּויצו חיפה
ורד ביליצקי. צילום: עוזי סלטון

ורד ביליצקי. צילום: עוזי סלטון

ורד ביליצקי. צילום: עוזי סלטון

ורד ביליצקי. צילום: עוזי סלטון

נועה פרבשטיין. צילום: נמרוד סונדרס

נועה פרבשטיין. צילום: נמרוד סונדרס

נועה פרבשטיין. צילום: נמרוד סונדרס

נועה פרבשטיין. צילום: נמרוד סונדרס

נועה לי-שקד. צילום: נמרוד סונדרס

נועה לי-שקד. צילום: נמרוד סונדרס

דורן גינזבורג. צילום: אחיקם בן יוסף

דורן גינזבורג. צילום: אחיקם בן יוסף

דורן גינזבורג. צילום: אחיקם בן יוסף

דורן גינזבורג. צילום: אחיקם בן יוסף

נועה ראזר

נועה ראזר

גליה ברקוביץ'. צילום: אלה מנור

גליה ברקוביץ'. צילום: אלה מנור

דנה שפירא. צילום: אלה מנור

דנה שפירא. צילום: אלה מנור

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update