הכל זורם

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

בית וגן

איזון אסימטרי הוא אחד מהמרכיבים המייחדים את האמנות והאסתטיקה היפנית. ביצירתו המפורסמת "ספר התה" (1906) מעלה החוקר ומבקר האמנות היפני אוקאקורה קאקוזו את הטענה כי עיצובים אסימטריים הם דינמיים, אקטיביים ומערבים את הצופה.

לעתים קרובות מחלקת הדקורציה היפנית את השטח באלכסון, וכך שוברת את גאומטריית המצולע, מדמָה ממד נוסף, ויוצרת תחושה אסימטרית לצד איזון. עיצוב זה מעורר תחושת זרימה ותנועה, במעין שותפות אקטיבית מצד הצופה, שעשויה להובילו להבנה טובה יותר של היצירה ולהנאה גדולה מהמרחב.

דוגמה טובה לכך היא בית במחוז גיפו ביפן, שתוכנן על ידי משרד האדריכלים היפני Airhouse. הבית נבנה בתוך חלקת מטע אפרסמונים. דרישות הלקוח היו מרחב רחב פתוח ותקרה גבוהה. כך הוחלט על מבנה המורכב מגג ענק המונח על שבעה עמודים רחבים, התחומים בשמשות זכוכית גדולות.

האזורים הפרטיים מוקמו בתוך העמודים, והמרווחים ביניהם הוקצו לאזורים הציבוריים, החשופים לנוף. בקומפוזיציה זו, רק השמיים ועצי האפרסמון נראים מפנים הבית, ויוצרים תחושה פתוחה, כשמנגד עצי המטע יוצרים פרטיות וחציצה. בדומה לטבע, החלוקה הפנימית של הבית אינה סימטרית.

ברחבה הקדמית, חלוקת השטח לצורות קבועות ושבירתם יוצרת מקצב נעים בחזית הבית. העמודים המאכלסים את האזורים הפרטיים של הבית, שונים זה מזה בגודל ובצורה. בכל אחד מהם שני מפלסים, והגישה אל החלל העליון נעשית בעזרת מדרגות או סולמות. החלוקה בין חללים ציבוריים ופרטיים נעשית ביחס מאוזן, מכוון ומודגש, ומדמה טיול בטבע. נוסף על אסימטריה מחושבת ומדויקת, שימוש בצבעים ניטרליים ובחומרים טבעיים, מוסיפים למראה הרמוני.

הגן היפני מהווה אף הוא דוגמה לאדריכלות נוף המבקשת לתכנן חוויה שלמה למען האדם הנע במרחב, כשסימטריה עלולה לפגוע בזרימה. הקסם הוא בהרמוניה; אפשר להשיגו בעיצוב אסימטרי כשמקדישים תשומת לב לאיזון בין אלמנטים המנוגדים זה לזה ולמיקומם נכון בחלל.

אחד מגדולי מעצבי הנוף היפנים בני זמננו הוא שונמיו מסונו (Shunmyo Masuno), פרופסור לאמנות ודמות מפתח בעיצוב גני האבן המודרניים. ככהן דת בודהיסט הוא מתאר את עבודתו כתהליך רוחני, חלק בלתי נפרד מתרגול הזן הסגפני, כשאופן הצבת האבנים היא ההשלכה של הנפש המקיימת דיאלוג עם הטבע. על פי מסונו, היופי האידילי המערבי שואף על פי רוב לסימטריה ופרפקציוניזם, וכך מונע מהצופים לדמיין כל דבר אחר מלבד מה שנגלה לעיניהם. האידיאל היפני לעומת זאת מתמקד באסימטריה, בחוסר שלמות ובפגום, היכן שנפשו של היוצר מסתתרת.

ניגודים ליצירת איזון הם חלק בלתי נפרד מעיצוב הגן הזני: אור-צל; חדש-ישן; חלק-מחוספס; עץ-אבן וכיו"ב, כשהניגוד המוביל הוא היש והאין. הגן מעוצב להכיל את הריק, המוסיף רכיב של מתח וממקד את תודעת המתבונן.

פוסט אורח מאת נילי רונקין

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

Adachi Museum of Art, Japan

Adachi Museum of Art, Japan

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

Samukawa Shrine by Shunmyo Masuno

Samukawa Shrine by Shunmyo Masuno

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

Berlin's Japanese garden by Shunmyo Masuno

Berlin's Japanese garden by Shunmyo Masuno

Berlin's Japanese garden by Shunmyo Masuno

Berlin's Japanese garden by Shunmyo Masuno

House in Ohno by Airhouse Design Office

House in Ohno by Airhouse Design Office

Samukawa Shrine by Shunmyo Masuno

Samukawa Shrine by Shunmyo Masuno

Berlin's Japanese garden by Shunmyo Masuno

Berlin's Japanese garden by Shunmyo Masuno

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update