אייקונים חיים

High Court, Chandigarh, Punjab, India, 1952-56. © Richard Pare, 2012

High Court, Chandigarh, Punjab, India, 1952-56. © Richard Pare, 2012

ריצ'רד פר בתערוכת צילום שמתעדת גאונות

ב-11 במאי תינעל בגלריה PM Gallery & House בלונדון תערוכת הצילום Living Laboratory של הצלם ריצ'רד פר (Richard Pare), המוקדשת לצילומי מבנים ידועים של האדריכלים לה קורבוזיה וקונסטנטין מלניקוב.

נדמה שצילומיו מכניסים את הצופים אל תוך הבתים דרך הדלת האחורית או החלון, ולא מהכניסה הראשית המעריצה והמקובלת, שדרכה מקפידים צילומי אדריכלות לעקור עדויות לחיי הדיירים במקום.

פר (66), בעל ידע עשיר באמנות, צילום ואדריכלות, סיפר בראיון עבר כי ״הרעיון של מודרניזם כדרך מחשבה ואסתטיקה הוטמע בי בגיל צעיר״. ואולם, לדבריו, ״בעוד המודרניסטים האירופאים ידועים ומוכרים לעומק כבר שנים, הקשר בין המודרניזם האירופי לבין הניסוי הסובייטי היה כמעט בלתי ידוע״.
פר נולד בלונדון ולמד צילום וגרפיקה. ב-1971 עבר לארה״ב וב-1973 השלים את לימודיו ב-School of the Art Institute of Chicago, ומאז הוא מצלם, בעיקר אדריכלות.

בימים אלה הוא עסוק בפרויקט שכולל צילומי מבנים של לה קורבוזיה. ״התמונות בתערוכה שאובות מהסדרה הזו, ואפשר לומר שהן חלק מתהליך העבודה״, הסביר בראיון ל-Redesign.

מדוע לה קורבוזיה ומלניקוב, מה משותף להם?
״מלניקוב הצליח לממש ולבנות את הבית שלו במוסקבה במקביל לתקופה הפוריסטית (1927–1929) של לה קורבוזיה. באותו הזמן עבד לה קורבוזיה על מה שנחשבת ליצירת המופת שלו – וילה סבואה. שניהם היו אינדיבידואליסטים ואנשי חזון, והכירו זה את זה; מלניקוב תכנן את הביתן הסובייטי ב-Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes ב-1925, ולה קורבוזיה – שביקר במוסקבה – בנה בתערוכה את ביתן ה"רוח החדשה" (L'esprit Nouveau). וילה סבואה וביתו של מלניקוב הם מהבתים המודרניסטיים הידועים ביותר בעולם. הם שונים לחלוטין, אך דרמטיים באותה מידה. בתערוכה אפשר למצוא גם צילומים של הסטודיו של לה קורבוזיה בפריז ושל בית הקיץ שלו, Cabanon de vacances, ב-Roquebrune, שגם הוא מנוגד לגמרי לשני המבנים האיקוניים האלה״.

מה מושך אותך בשני האישים האלה?

״הם בין האדריכלים המשפיעים ביותר של זמנם, שניהלו חיים מסובכים מאוד ועבודתם היצירתית נתקלה במכשולים רבים לאורך הדרך.

מלניקוב נאלץ בסופו של דבר לזנוח את המקצוע, רבות מהתכניות שלו נדחו והוא סיים את חייו במוסקבה לאחר כמעט 40 שנה של בטלה כפויה בכל הנוגע לגאונותו כאדריכל. לה קורבוזיה היה חולם, לעתים קרובות בסדר גודל לא מעשי, אבל הגה שטף אדיר של פרויקטים, שרובם לא הושלמו מעולם. מבחינה פוליטית, הוא היה אופורטוניסט ורחוק מלהיות ראוי להערצה על דעותיו בנושאים שונים, אבל אין עוררין על הגאונות האדריכלית שלו. הקריירה שלו מרתקת עד בלי די, ויכולתו להמציא את עצמו ממש עד סוף חייו מבדילה אותו מרוב האדריכלים״.

פר, האוצר המייסד של אוסף הצילום ב-Canadian Centre for Architecture, משמש זה כמה עשורים כיועץ למוסד. עבודותיו נכללות באוספים רבים בעולם, והמונוגרפיה שלו על טדאו אנדו זכתה בפרס של ה-AIA. תערוכה המבוססת על ספר הצילומים החלוצי שלו, The Lost Vanguard: Russian Modernist Architecture, 1922–1932, הוצגה ב-2007 ב-MoMA.

Unité d’habitation, Marseilles, 1946-52. © Richard Pare, 2011

Unité d’habitation, Marseilles, 1946-52. © Richard Pare, 2011

Unité d’habitation, Marseilles, 1946-52. © Richard Pare, 2011

Unité d’habitation, Marseilles, 1946-52. © Richard Pare, 2011

Le Roche-Jeanneret house, Paris, 1923 interior gallery. © Richard Pare, 2012

Le Roche-Jeanneret house, Paris, 1923 interior gallery. © Richard Pare, 2012

Villa Savoye, Poissy, 1929-30. © Richard Pare, 2012

Villa Savoye, Poissy, 1929-30. © Richard Pare, 2012

Le Corbusier’s studio, rue Nungesser-et-Coli, Paris, 1931-34. © Richard Pare, 2012

Le Corbusier’s studio, rue Nungesser-et-Coli, Paris, 1931-34. © Richard Pare, 2012

Unité d’habitation, Marseilles, 1946-52 terrace pool. © Richard Pare, 2011

Unité d’habitation, Marseilles, 1946-52 terrace pool. © Richard Pare, 2011

Melnikov house 1927-31, Moscow, Russia. © Richard Pare

Melnikov house 1927-31, Moscow, Russia. © Richard Pare

Melnikov house 1927-31, Moscow, Russia. © Richard Pare, 2012

Melnikov house 1927-31, Moscow, Russia. © Richard Pare, 2012

Melnikov House Salon. © Richard Pare

Melnikov House Salon. © Richard Pare

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update