מהדורה סוף

כתב השראה

אספנו כמה עבודות גמר בולטות במגמות לתקשורת חזותית. כתבה ראשונה מתוך שתיים
עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

אותיות ומופתים

במעבר לכתב ברייל, כך התברר לעליזה אסקוחידו, מאבד העיצוב הגרפי את כל מאפייניו ונותר בפורמט אחיד – ללא משקלים או קומפוזיציה, ללא הבדלה בין גודלי אותיות, ללא עמודות, טורים וריווחים שונים. "נקודה", פרויקט הגמר שלה במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר (מנחים: קובי פרנקו והילה שאלתיאלי), מציג אופנים חדשים המפנים את הטיפוגרפיה מחוש הראייה לחוש המישוש. אסקוחידו ביקשה לבדוק אילו רבדים ניתן להוסיף לבולד, מדיום, רגיולר, לייט ואיטליק, איזה מידע מסוגלת האצבע להעביר, ואיזו חוויה היא מאפשרת לחוות. היא בחנה סוגי נייר, גדלים וצורות של חירור או דרגות הבלטה, ובדקה מהם הגבולות שמעבר להם לא מסוגלת האצבע האנושית לקלוט. את ממצאי מחקרה איגדה בספר, ואת השפה הטיפוגרפית-טקטילית שפיתחה בכתב ברייל היא מציגה בסדרת כרזות וכפרשנות גרפית בברייל לאחד ממאמריה של הלן קלר.

דור הרשקוביץ, HIT

דור הרשקוביץ, HIT

זורק אור

על קו התפר שבין טיפוגרפיה לעיצוב מוצר יצר דור הרשקוביץ את "גופני תאורה", פרויקט הגמר שלו במחלקה לתקשורת ב-HIT (מנחה: עודד עזר). במתח שבין החוויה הוויזואלית לחומרית ובין הדו-ממד לתלת-ממד, תכנן הרשקוביץ קופסאות אור שקרניהן הן שיוצרות את האותיות על הקיר או על כל משטח אחר שעליו הן מונחות. שלושה סוגי קופסאות תכנן הרשקוביץ בהתאם לרוחבי אותיות הפונט שבחר – הפרנקריהל הקלאסי. הקופסאות, העשויות מעץ צפצפה ומכסה פלסטיק, חוררו בחיתוך לייזר, והן מצליחות להעביר את אותה "אנרגיה חזקה ומתפרצת" שהקסימה את הרשקוביץ מלכתחילה, כמו גם את "המתח בין האנרגיה של האור, שמתפזרת לכל מקום, לבין התחושה הסטטית, החזקה, היסודית והמחוברת לקרקע שיש לגופנים העבריים". בעזרת גופני התאורה בחר הרשקוביץ במילים "אהבה" ו"טיפוגרפיה" ככתובת על הקיר.

גל אגמון, בצלאל

גל אגמון, בצלאל

ספרות לכל

את ההשראה לפרויקט הגמר שלה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל שאבה גל אגמון מפועלו של אהרון שוורץ – איש קוד ואקטיביסט אמריקאי צעיר, שבהיותו עמית מחקר במרכז ספרא לאתיקה באוניברסיטת הרווארד הוביל מאבק דון-קישוטי לביטול התשלום על קריאת מאמרים אקדמיים, שלהשקפתו מנעה מהציבור הרחב גישה, ונמצא תלוי בדירתו ב-2013.
אגמון עיצבה ותכננה את Abstract – פלטפורמה דיגיטלית למאמרים אקדמיים המבקשת לגשר בין מגדל השן האקדמי לעולם שמחוצה לו (מנחה: אורי סוכרי). הממשק יוצר שפה משותפת עם הקוראים, והידע השמור במאגר הופך זמין ונגיש. מועד פרסום המאמר מקבל ביטוי גרפי שמקל על הקורא את החיפוש וההתמצאות בין מוקדם ומאוחר ובין ישן ועכשווי. כל מאמר מלווה במניפת הפניות, הערות והרחבות. הפורמט החדש מאפשר להציג את המאמרים באופן מובן יותר והוא מוביל לחוויית קריאה אקדמית-דיגיטלית חדשה.

עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

Typography

גל אגמון, בצלאל

גל אגמון, בצלאל

עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

גל אגמון, בצלאל

גל אגמון, בצלאל

עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

עליזה אסקוחידו, שנקר, צילום: דדי אליאס

 

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update