יד ביד

Wedding Ensemble, Karl Lagerfeld for House of Chanel, autumn/winter 2014–15 haute couture, back view; Courtesy of CHANEL. Patrimoine Collection. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art, Photo © Nicholas Alan Cope

Wedding Ensemble, Karl Lagerfeld for House of Chanel, autumn/winter 2014–15 haute couture, back view; Courtesy of CHANEL. Patrimoine Collection. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art, Photo © Nicholas Alan Cope

Manus x Machina

התערוכה השנתית של מכון האופנה של המטרופוליטן בניו יורק מנערת את האבק מעל אחת ממערכות היחסים המורכבות ביותר בתחום – עבודת היד (manus) מול המכונה (machina), ומציעה מבט רענן התואם את העידן הנוכחי.

התערוכה, שנפתחה כמדי שנה בנשף גאלה נוצץ ותתקיים עד אמצע אוגוסט, מערערת על התפיסה שלפיה עבודת היד יוקרתית ומסמלת ייחודיות ומסורת נטולת פשרות, והשנייה – המונית ונחותה יותר.

את חללי התערוכה מאכלסים כ-170 פריטים מראשית המאה ה-20 ועד ימינו, שמחולקים לפי סוגי מלאכות והתמחויות, כמקובל בעולם הקוטור: תחרה, פליסה, רקמה, עבודת עור ונוצות, ייצור פרחים מלאכותיים, חייטות ודיגום שמלות. עבודת האוצרות מובילה אותנו אל מאחורי הקלעים של כל פריט, ממפה ביסודיות את תהליך יצירתו ומגלה בין השמלות הזוהרות ופריטי האוונגרד האיקוניים כאלו שיוצרו בעבודת יד וכאלו המבוססים על טכנולוגיות חדשניות כמו הדפסת תלת-ממד, הלחמה באמצעות גלי קול, דיגום ממוחשב, חיתוך לייזר ועוד.

אחד מפריטי המפתח, שהיוו השראה לתערוכה כולה, מיטיב להדגים כיצד מצטמצם המרחק בין שני הקטבים:

שמלת כלולות שעיצב קארל לגרפלד לקולקציית הקוטור של שאנל לחורף 14–15, בעלת שובל רקום ומשובץ אבני חן באורך שישה מ', שהפקתה כללה את ציור הדוגמה הברוקית ביד חופשית, עיבוד ממוחשב להענקת מראה מעט מפוקסל, ציור על בד בפיגמנט מוזהב, הדפסה דיגיטלית ולבסוף רקמת יד.

השמלה ניצבת במרכזה של מיני-קתדרלה, שעל תקרתה מוקרן כל העת בממדי ענק פרט מתוך מלאכת המחשבת הזו. "אחת המטרות של התערוכה היא ליצור רגע של השתהות ומבט מעמיק יותר על בגדים ותהליכי יצירה. בעידן שבו כולם מחפשים אחר החדש, כל אלו סובלים מחוסר הערכה", מסכם האוצר הראשי אנדרו בולטון.

לעיצוב התערוכה אחראית הזרוע הניו יורקרית של משרד האדריכלים oma. האדריכל Shohei Shigematsu, שעמד בראש הפרויקט, יצר חלל היברידי, שילוב בין אטליה קוטור ומעבדה, מינימליסטי ומלא אווירה בה בעת, ונאלץ להתמודד עם אתגר לא קטן שזימן לו החלל המיועד – עוד על כך כאן.

Ensemble, Iris van Herpen, spring/summer 2010 haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

Ensemble, Iris van Herpen, spring/summer 2010 haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

© The Metropolitan Museum of Art

© The Metropolitan Museum of Art

Lower Level Gallery View: Tailoring and Dressmaking © The Metropolitan Museum of Art

Lower Level Gallery View: Tailoring and Dressmaking
© The Metropolitan Museum of Art

Evening dress, Yves Saint Laurent, autumn/winter 1969–70 haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Gift of Baron Philippe de Rothschild, 1983, Courtesy of The Metropolitan Museum of Art, Photo © Nicholas Alan Cope

Evening dress, Yves Saint Laurent, autumn/winter 1969–70 haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Gift of Baron Philippe de Rothschild, 1983, Courtesy of The Metropolitan Museum of Art, Photo © Nicholas Alan Cope

Dress, Iris van Herpen, autumn/winter 2013–14 haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

Dress, Iris van Herpen, autumn/winter 2013–14 haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

“L’Eléphant Blanc” Evening Dress, Yves Saint Laurent for House of Dior, spring/summer 1958, haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Gift of Bernice Chrysler Garbisch, 1977 © The Metropolitan Museum of Art

“L’Eléphant Blanc” Evening Dress, Yves Saint Laurent for House of Dior,
spring/summer 1958, haute couture; The Metropolitan Museum of Art, Gift of Bernice Chrysler Garbisch, 1977 © The Metropolitan Museum of Art

Wedding Ensemble, Karl Lagerfeld for House of Chanel, autumn/winter 2005–6 haute couture; Courtesy of CHANEL. Patrimoine Collection. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

Wedding Ensemble, Karl Lagerfeld for House of Chanel, autumn/winter 2005–6 haute couture; Courtesy of CHANEL. Patrimoine Collection.
Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

Dress, Nicolas Ghesquière for House of Balenciaga, spring/summer 2003 prêtà-porter; Courtesy of Balenciaga Archives, Paris. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

Dress, Nicolas Ghesquière for House of Balenciaga, spring/summer 2003 prêtà-porter; Courtesy of Balenciaga Archives, Paris. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

Upper Level Gallery View: Artificial Flowers © The Metropolitan Museum of Art

Upper Level Gallery View: Artificial Flowers
© The Metropolitan Museum of Art

“Kaikoku” Floating Dress, Hussein Chalayan, autumn/winter 2011–12 prêt-à-porter; Courtesy of Swarovski. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

“Kaikoku” Floating Dress, Hussein Chalayan, autumn/winter 2011–12 prêt-à-porter; Courtesy of Swarovski. Courtesy of The Metropolitan Museum of Art. Photo © Nicholas Alan Cope

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update