קופסה שחורה

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

לילה אחד, לוקיישן אחד, תערוכת רחוב אחת

לפני שלוש שנים החלה יערה רוזנבליט, מורה ומחנכת ביום, אמנית ומאיירת ביתר הזמן, להציג תערוכות רחוב ללילה אחד בלבד בלוקיישנים מתחלפים בדרום תל אביב, תחת הכותרת "אמנות לכל פועלת".
כבעלת תואר שני במגדר, עבודותיה מיטיבות להעביר ביקורת חברתית דרך דימויי גוף נשיים בלתי קונבנציונליים ובחינת הגבולות בין הפרטי לציבורי.

בחודש שעבר, התכנסו מבקרים בסמטה באזור תעשייתי בדרום העיר, ובמקום להיכנס לבר בקרבת מקום, נמשכו לאורות שהבהבו מתערוכתה "זיכרון ועיר", שנוצרה בהשראת ספרו של איטאלו קאלווינו "הערים הסמויות מעין".

בספר, מרקו פולו מספר לנכדו של ג'ינגיס חאן על היסטוריית הכיבושים שלו במסעותיו מסביב לעולם. בפרקים הקצרצרים פולו משחזר באוזני חאן את הערים, שלכולן שמות של נשים.

"לאורך ההיסטוריה היו אלה גברים שטיילו בין ערים, גילו וכבשו אותן. בתערוכה שלי אני מעמידה במרכז חלומות של נשים, אך הן אינן חולמות את הערים דרך ההיסטוריה, אלא דרך הזיכרון". באמצעות קופסאות שחורות, יצרה רוזנבליט בית בובות המספר סיפור נשי-אישי של עיר ומרחב.

בתערוכות הראשונות היא נהגה להשאיר את היצירות ברחוב, זמינות למי שעובר במקום לקחתן. לאחרונה עברה לשיטת מכירה פומבית, כשהיא מגבילה את המחיר ומשמרת את עקרון הנגישות לכל. ב"זיכרון ועיר" המבקרים קיבלו הנחיה להציע עד 150 שקלים למוצג אחד או יותר. בסיום הערב היה אפשר לצפות בבאי התערוכה מתפזרים, נושאים בידיהם קופסאות שחורות שטומנות בחובן סיפורים, נבלעים בחשכת הלילה.

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

יערה רוזנבליט,

יערה רוזנבליט, "זיכרון ועיר". צילום: יעל פרבר

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update