האמן מחפש מופשטות

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

ריבוע פוגש זווית

 תערוכה ראשונה לאמן הישראלי אורן הופמן מפגישה את צילומיו עם הדפסים של אחד ממייסדי הבאוהאוס בגרמניה ואחד האמנים החשובים בעיצוב המחשבה על המופשט, יוזף אלברס. ראיון

האמן הישראלי אורן הופמן גדל בהולנד, למד באקדמיה לאמנות ריטפלד, וחי כיום על הקו תל אביב-אמסטרדם. עוד לא בן 33, הוא בוגר בהצטיינות יתרה של המסלול לתואר שני מבצלאל, זוכה פרס האמן הצעיר לשנת 2013 של משרד התרבות, ובימים אלה מציג במוזאון תל אביב את התערוכה הראשונה שלו – "אובייקטיב: יוזף אלברס, אורן הופמן".

במהלך גנאולוגי מעמיק יצרה האוצרת דלית מתתיהו קשרים והתפלגויות בין שני גופי העבודות, והעמידה תערוכה מרגשת וחכמה.

העבודות מציגות משטחי צבע גאומטריים מתוחכמים, הבונים ראייה כפולה. הופמן מפסל מודלים תלת-ממדיים מחומרי גלם ממשיים כמראות ונייר, ובצילום מייצר חלל ארכיטקטוני חמקמק שאינו ניתן להגדרה.
בשליטה של הופמן בשבירת קרני האור ובמפגש שלהם עם גוף קונקרטי, נוצרות עבודות בעלות צבעוניות אטמוספרית מעוררת השתאות, וממשות המשתברת דרך פריזמות שונות המציעות למתבונן פרשנויות מנוגדות הסותרות זו את זו בעליל.

כיום יש נטייה להתרחק מצילום סנפשוטי או תיעודי של הסביבה, כזה שמדגיש את אופיו המתאר והמאשר. בתוך כך הופמן משתמש ביכולת התיעודית המוגבלת של הצילום כדי ליצור מרחב אשלייתי חדש: מוזר ורענן, אך גם כזה שמהדהד וממשיך את העיסוק המודרניסטי ביכולת של צבע וצורה להעיד על התפיסה שלנו כצופים בעולם.

האם יהיה נכון לומר שהעבודה שלך מסרבת לדימוי או לחשיפתו?
אני מתעניין בחלל, במיוחד לאור העובדה שצילום הוא חומר שטוח. אני מנסה ללמוד ולהבין, אולי בדומה לאשר (M. C. Escher), איך אפשר באמצעות משטחים להגדיר חלל אבל גם ללכת בו לאיבוד.

המגמה הזו נובעת בין היתר מרצון להתבדל מאינספור הדימויים שמציפים אותנו בכל מקום, אבל גם מתוך המאפיין הבולט בצילום כלוכד רגע אחד.

צילום טוב מבחינתי הוא כזה שמחליש או מבטל את תחושת הזמן. אני רוצה להכריח את המצלמה לעשות את מה שאני רוצה ולא שהיא תכריח אותי. אני בונה דברים כדי שהמצלמה תראה אותם, הדימויים שלי יכולים להתקיים רק באמצעות המצלמה.

ספר קצת על סדר היום שלך.
חשוב לי לעבוד גם בחוץ וגם בסטודיו. אני עובד כל יום, אני לא מסוגל לא להגיע לסטודיו, אם אני חייב להפסיד יום עבודה, אני משלים אותו בסוף השבוע.

מה מניע אותך?

אני מייצר אובייקטים בעולם, אני לא "עושה אמנות". אני מתעניין בפואטיקה ופחות בדידקטיות. אני רוצה שיהיו לדברים שאני עושה משמעות, כמו כשנוגעים במישהו ויש אפקט של חום.

עברת מהר מאוד מלימודים בבצלאל לתערוכה במוזאון תל אביב. מה עכשיו?
בסתיו מתוכננת תערוכת יחיד בגלריה של גיום רושון"טמפו רובטו", וזה מפחיד אותי מאוד. מאז שסיימתי את ריטפלד הרגשתי מוכן לתערוכת יחיד, אבל עד היום לא הצגתי כזאת וגם לא רציתי להשתתף בתערוכות קבוצתיות. לא יכולתי לחשוב על עבודה שלי במנותק משאר העבודות שקשורות אליה, רציתי ליצור חיבורים ביניהן. אני חושב שאני רוצה ליצור את חדר הפלאות שלי.

"אובייקטיב: יוזף אלברס, אורן הופמן", מוזאון תל אביב לאמנות. נעילה: 22.11.14

 

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב © אורן הופמן

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update