קול השלום

יעקב אגם, משולש כפול, 1970

יעקב אגם, משולש כפול, 1970

מה משותף לעיטורי צה"ל, הפונט נרקיס תם וקולקציית ה"אופ-ארט" של רוז'י בן יוסף?

"פקס ישראליאנה" – בלוג, ספר אינדקס ותערוכה, שופכים אור על קאנון חמקמק הכולל מנעד רחב של אמנות ועיצוב ישראליים מהשנים 1948–1977. העבודות משרטטות נוסטלגיה ישראלית – כמעט בדיונית – של נוף יצירתי משובץ בפנינים מודרניסטיות מופשטות, כולן עשויות לעילא וחדשניות להפתיע.
השם "פקס ישראליאנה" (Pax Israeliana) לקוח מספרו של רן שחורי על מעצבת הפנים דורה גד, שעבודותיה מזוהות עם מודרניזם אירופי "נקי" בשנים שישראל גיבשה את זהותה ותדמיתה בעיני העולם המערבי.
האוצרים ג'ואנה אסרף ואסף כהן, בשיתוף עם צבי אלחייני מארכיון אדריכלות ישראל, פועלים תחת השם Public School, ומבקשים:

לשמר ולחשוף תופעות נשכחות ועכשוויות בתרבות באמצעות עיצוב, חינוך והוצאה לאור. "חשוב לנו, דווקא בתרבות השפע הקפיטליסטית שאנחנו חיים ומעצבים בה, להציג מניפסט שהוא בדיוק ההפך מזה; דור שפעל מתוך אידיאולוגיה מינימליסטית, מתומצתת, אוטופית", אומרים האוצרים.

בתערוכה, שכותרתה "מניפסט של מינימליזם ישראלי", יוצגו רפרודוקציות וצילומים של עבודות מקשת רחבה של עשייה, חלקם של שמות מהיכל התהילה הישראלי – יעקב אגם, יצחק דנציגר, דן רייזינגר, דני קרוון; חלקם האחר של היוצרים מהולל פחות, ומעניין להיווכח בעבודתם בהקשר של אסופה זו – האדריכל דוד דה מאיו, האמנים דניאל פרלטה ופנחס עשת ו"המשרד הישראלי לעיצוב מוצר".

בעבודות המוצגות יש איכות גרפית מובהקת שניכרת גם בעבודות התלת-ממדיות – האם נכון לומר שהחשיבה השטוחה הובילה את התקופה הזאת?

"כמעצבים גרפיים אנו נמשכים באופן טבעי לדימויים ״שטוחים״ וגרפיים, וזה הפך להיות הייחוד של הספר. ניסינו להסתכל על התקופה לרוחב, לפרק ולהרכיב אותה מחדש דרך העיניים שלנו, כשהגורם המקשר בין העבודות הוא אופי מינימליסטי שמבטא שפה אוניברסלית".

הרבה בחירות, הם מציינים, נעשו בהקשר של ישראל הבינלאומית, הפונה החוצה: "הכנסנו לאינדקס הרבה ערכים כמו האונייה 'שלום', שעוצבה אז על ידי אל מנספלד ודורה גד, ויצירות של קרוון ואגם, שהשתמשו הרבה במילה 'שלום' בשמות העבודות שלהם. מעניין שבמקביל לשימוש הרב ב'שלום' כלפי חוץ, זו הייתה התקופה שבה התרחבה ישראל וכבשה שטחים".

התערוכה תיפתח בגלריה "ויטרינה" במכון הטכנולוגי חולון ב-8.4 ותימשך עד סוף החודש.

צבי הקר בשיתוף אלפרד ונעמי נוימן, בית כנסת, בית הספר לקצינים בה

צבי הקר בשיתוף אלפרד ונעמי נוימן, בית כנסת, בית הספר לקצינים בה"ד 1, 1968–1969

דורה גד, אריה נוי והצוות שעבד על עיצוב המשביר לצרכן. צילום: פיטר הרצוג

דורה גד, אריה נוי והצוות שעבד על עיצוב המשביר לצרכן. צילום: פיטר הרצוג

אריה סולומון, סט כלים חד-פעמיים ל

אריה סולומון, סט כלים חד-פעמיים ל"אל על"

צבי נרקיס, פרט מתוך קטלוג גופן נרקיס תם. 1970–1980

צבי נרקיס, פרט מתוך קטלוג גופן נרקיס תם. 1970–1980

דניאל פרלטה, ללא שם, 1970–1977

דניאל פרלטה, ללא שם, 1970–1977

פנחס עשת, הדפס

פנחס עשת, הדפס

דן רייזינגר, כרזה לפסטיבל הישראלי, 1977

דן רייזינגר, כרזה לפסטיבל הישראלי, 1977

רוז'י בן יוסף, דגמים מקולקציית ה

רוז'י בן יוסף, דגמים מקולקציית ה"אופ-ארט". צילום: בן לם

מלון בשארם א-שייח, שרון אדריכלים, 1970. צילום: רן ארדה

מלון בשארם א-שייח, שרון אדריכלים, 1970. צילום: רן ארדה

Pax Israeliana

Pax Israeliana

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update