הרחובות ממריאים לאט

צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

בטון מזוין

אלי סינגלובסקי, בוגר טרי של בצלאל, יצר פרויקט גמר מרגש בניכורו. שוחחנו עמו:

היי אלי, איך נולד הפרויקט?
לפני כשנתיים צילמתי אדריכלות ברחבי באר שבע. הפרויקט החל ממקום אישי. חזרתי למקומות שגדלתי בהם כילד לאחר שנים רבות של היעדרות, כדי לנסות לצלם אותם באופן קר ונטול רגש, מנותק מהזיכרונות.

האם באמת הצלחת להתנתק מזיכרונות המקום?
אני חושב שהצלחתי להתנתק במידה מסוימת ולפחות בחלקם ליצור דימויים שאכן נראים כמו צילום אדריכלות שמוזמן – על ידי אף אחד.

בנוסף לפן האישי רציתי להתייחס לארכיטקטורה הברוטליסטית שבולטת ונוכחת מאוד ברחבי באר שבע, ולהתייחס לאופייה הביזארי והמנוכר. העבודה הנוכחית צולמה בערים שונות ברחבי הארץ, כשנקודת המוצא הייתה מערכת היחסים בין המבנה לאוכלוסייה שדרה בו.

אתה מתמקד במבני מגורים שנבנו ברוח חזון הבנייה המודרנית של לה קורבוזיה – "מכונות המגורים", כשבעבודה הנוכחית הם תמיד מצולמים בחשכת הלילה בשחור-לבן ובחשיפות ארוכות. פרט, נמק…

אני מנסה להעלות שאלות על השינויים הבלתי פוסקים שעובר בניין המגורים הגנרי (ברוב המקרים) והמשמעות שלהם. לשיטתי, האינטראקציה בין המבנה האדריכלי לבין האוכלוסייה שמתגוררת בו מתחילה מרגע השלמת תהליך הבנייה, ואופייה מוכתב בין השאר על ידי סוג האוכולוסייה, מצבה הסוציו-אקונומי ורמת היוזמה העצמית וההתערבות של הדיירים ביצירות אמנות שימושיות אלה.

הבחירה בצילום לילה נבעה מהרצון לבודד את המבנה מסביבתו כדי למקד את עיני הצופה. ממנה נגזרה שיטת העבודה: שוטטויות ליליות ארוכות ברחבי ערים בארץ ובשכונות שחשבתי שאוכל למצוא בהן את מופעי האדריכלות שחיפשתי.

"הבניינים עוברים תהליך אבולוציוני אינסופי של שינויים, קטנים כגדולים, שהופכים את מבנה הבטון המזוין והקר למין אורגניזם חי", ציין בטקסט שנלווה לתערוכה. "טכניקת הצילום מאפשרת לי במידת מה לבודד את המבנים מסביבתם, ולהדגיש את המזג הייחודי של התכנון שמאפיין אותם".

מי האמנים/יוצרים שאתה מושפע מהם?
ישנם אמנים ואדריכלים רבים שנתנו לי השראה ושנעזרתי בהם בתהליך העבודה, ביניהם Thomas Struth, Rachel Whiteread, Greg Girard, צבי אפרת וינאי טויסטר.

לאן מכאן?
אני מתכוון להמשיך בפרויקט הנוכחי, ויש גם כמה פרויקטים חדשים באופק שעוד מוקדם לפרט עליהם.

אם כך, אפשר להציע לך לעבור בשכונת  ילדותי – ג'סי כהן בחולון?
אני לחלוטין מתכנן להגיע ולצלם בג'סי כהן, זוהי שכונה ספק מפורסמת, ספק ידועה לשמצה, בעלת אופי ומטען מאוד רלוונטי לנושאים שבהם אני עוסק. מבטיח לעדכן כשזה יקרה.

לפרויקט הגמר בבצלאל

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

אדריכלות בבאר שבע. צילום: אלי סינגלובסקי

תגובות

  • מהמם!!
    כל הכבוד אבי על היצירות! מקווים לראות עוד בקרוב

  • מאוד מעניין,יש מבנה אחד מרתק בכל סדרת הצילומים,זהו המבנה הפתוח,המבנה השני מלמעלה,הייתי מצפה לקונטקסט לכל מבנה/תמונה.מתי נבנה,מה הוא משמש,אדריכל

  • אכן יופי עצוב,מזכיר לי את נוף ילדותי,שבתוך הניכור החיצוני היתה גם שמחה

  • לא הצלחתי למצוא שום יופי,האנשים , האנשים הם שיכלו לתת עומק לסיפור.
    תמיד צחקנו שלו ידעו מקס וגסי כהן לאן הובילה תרומתם אולי היו מושכים ידיהם מהצדקה שעלתה להם ביוקר.תמיד הפריע לי עיניין החלונות על הכל הרגשתי שאפשר להתפשר אבל חלונות ככ מועטים לכל בית ובנוסף גם צרים, זו כבר היתה מציאות שעד היום גורמת לי לפתוח חלון בכל מקום ולאבזר את ביתי במירב החלונות -כחממה.

  • סתמי ביותר. לא ברור מה הוא מנסה לומר- הצילומים אינם מעבירים כל מסר למעט העובדה שדיירים בישראל מזניחים את בתיהם בצורה פושעת.

  • פרוייקט שלדעתי, מעבר לאיכות האמנותית (הגבוהה בעיני) שבו, יש בו גם ערך תיעודי חשוב. האם הצעת עותק של הצילומים לאחד או יותר מארכיוני האדריכלות הישראלית? קיימים לא מעט: אא״י (ארכיון אדריכלות ישראל) של צבי אלחייני, המרכז למורשת הארכיטקטורה בטכניון המנוהל ע״י פרופ׳ ארכ׳ אלונה נצן־שיפטן, ארכיון ארכ׳ במוז׳ ת״א, מוזיאון מוני גיתאי־ויינרוב ויש להניח ששכחתי עוד כמה. כמו כן, אולי תרצה ליצור קשר עם מרכז באוהאוס תל אביב, שם מוצגות תערוכות רבות של צילום ארכיטקטורה.

  • פרויקט חשוב. אולי יאיר את עיני האדריכלים למשמעות הזמן והשימוש במבנים שלהם. נדמה שזה פן שמתכננים רבים מעדיפים להתעלם ממנו, מה השימוש הרציף יעשה למבנה, לאיזו תחזוקה שוטפת אפשר לצפות ממי שיאכלס אותו או מהרשות בה הוא נבנה (בארץ – שואף לאפס) . איך המבנה יזדקן.

Your Comment

אנא מלאו את השדות המסומנים.
לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update