דיוקן האמן ככלב צעיר

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

סקיני חוזר לאסבסט

בתערוכת היחיד שלו בגלריה טמפו רובאטו, מציג אבנר בן-גל תשעה ציורים בטכניקה מעורבת על בד בגדלים שונים, יחד עם עבודת סאונד הכוללת מוזיקה, רעשים אלקטרוניים ושברי משפטים. בן-גל הוא אמן חזק וצייר מיומן בכל הקשור לשימוש בצבע ובקו על הטווח שבין שליטה לחופש.

השפה המורכבת שפיתח יוצרת עולם מעורפל אשר מפתה את הצופה לנחש מה הוא רואה, אולם אינו מניח לו לזהות נושאים ודימויים בציור. האנרגיה הטעונה של העבודות שואבת מהמפגש בין רובד יצרי ואפל לרובד קיומי יומיומי, תוך נגיעה בנושאים של זהות, בית ופעולה.

בעולם של בן-גל ממד קבוע של מהות המצויה מעבר לממשות היומיומית, כמו תחת השפעה או הזיה, שבה פרגמנטים מסוימים בולטים יותר ולפעמים גם מזוהים כדמות אדם, חיה או חפץ. לעתים מַפנה אליהם באופן ישיר כותרת העבודה, כמו לדוגמה בציור "שלוש מעטפות, אחת מהן היא מכתב", אולם חיבור האלמנטים השונים בתמונה אינו יוצר ממשות ונדמה כי הדמויות חיות בעולם משלהן.

ניתן להשתמש בשמות העבודות כבסימני-עזר לקריאה נרטיבית ולבניית סוג של היפותזה מארגנת. כנקודת מוצא, מעמיד שם התערוכה מסגרת לסיפור על אודות סקיני ומעשיו – חזרתו לאסבסט נתפשת כמעשה חסר פשר, כעיסוק קונקרטי בחומר לא סביר לפרקטיקה אמנותית, וכסביבה לא בריאה וחסרת אמצעים.

בציור באותו שם, נראית דמות כלבית הפוסעת בנוף ערפילי. יותר מאשר זיהוי סקיני ככלב, נדמה כי התחפש לכלב: על צווארו צעיף ירוק המשווה לו מראה מטורזן והוא מחזיק מעין שרביט מאחורי הגב, כסמל פאלי פוטנטי שמצטייר גם כזנב. באור שנראה כשעת בוקר מוקדמת של סוף הלילה, הוא פוסע לעבר קיטון שבו אולי הוא מתגורר, מבנה שהוא מחד מעין קונסטרוקציה של גרוטאות ומאידך בולט יופיו הציורי.

בציור החידתי ביותר בתערוכה, בלגן חזותי נובע ממעשיו של סקיני, אשר תופר אסבסט, כאמן המשתמש בחומרים מסביבתו הקרובה, ופעולה זו יוצרת ענן של מהומה כאוטית.

בשתי עבודות יפות ושונות מאוד שנקראות "אין לי מראה" אפשר להצביע על כיוונים הפוכים של פרספקטיבה בסביבה שבה הגיבור אינו משתקף לעצמו:

הראשונה מציגה מבט החוּצה על מרחב חשוך עם הבזקי אור. גם אם נדמה לרגע כי ישנו פה איזה אופק להפליג אליו, חלקים קרועים בקנווס מחזירים את המתבונן להכרה כי זהו "רק ציור" דו-ממדי. בעבודה השנייה נדמה כי הדג מזהה את צורת עצמו בלבד, וסביבו, במים, הוא רואה רק כתמים אמורפיים בצבע דומה לשלו. בעבודה "חבריו הטובים ביותר של סקיני", מזכירה דמותו של סקיני נער מיתולוגי שמחזיק בידו מגן, שיערו ולבושו מעוצבים בסגנון רומאי. מהתבוננות בתמונה עולה שחבריו הטובים הם צורות שעולות מתוך בליל של צבעים ורעשים, צורת העיגול של המגן, והמלבן שעיצובו מזכיר פנים.

גוף העבודות מרכיב אוסף רגעים המציגים את מבטו הייחודי של האמן על העולם סביבו, ואת חוויית הקיום שלו. קריאה סיפורית יוצרת אנלוגיה בין הגיבור לבין האמן, והתערוכה נתפסת כייצוגים של עולם שאפשר להזדהות עמו, שמשמעותו מורכבת מפעולות יומיומיות הכרוכות בעליבות ואבק, ושהמרחב הפנטסטי הכרוך בסיאוב משמש בו כמטעין רגשי המתממש בפעולת היצירה.

סקיני חוזר לאסבסט, אבנר בן-גל, גלריה טמפו רובאטו. סגולה 9, תל אביב. עד 18.4.15

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

אבנר בן-גל, סקיני חוזר לאסבסט, צילום באדיבות גלריה טמפו רובאטו

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update