חומרי הזמן

אלונה קציר, שרשרת

אלונה קציר, שרשרת. צילום: ליאוניד פדרול

67 שנות צורפות

100 עבודות חדשות מאת 58 יוצרים, לצד סקירת ההיסטוריה של הצורפות בארץ, בתערוכה המקיפה: "תכשיט ישראלי 7" – הבאנו מקצת מהדברים שהרשימו אותנו.

משי, אורגנזה, שיפון, חומרים אורגניים, אלפקה מצופה זהב, פליז וזכוכית מרכיבים את סיכות גמל שלמה של נגה הראל: עדינות פריכה והרבה יופי שמספרים את הסיפור האכזרי של הזדווגות החרק, שבעיצומה טורפת הנקבה את ראשו כדי להגדיל את הסיכוי להפריה מוצלחת; עשרות רישומי נוף אובססיביים שיצרה במהלך "צוק איתן", הם ההשראה לתליון שעיצבה ענת אבוקיה-גרוזובסקי מתוך הסדרה Parting Line. התכשיטים מרובי השכבות בנויים מגלופות גומי ישנות של מפות גאוגרפיות, ונחתכים על ידי גבול שרירותי ודורסני; צינורות פלסטיק המשמשים בתעשיית החשמל והאלקטרוניקה היו לטבע חדש בידי אלונה קציר; ונועה נדיר מבקשת לספר סיפור טבע – של לבלוב ויופי, בעזרת חלקי שעונים ונברשות מן המוכן: "מה אם והיה" שלה היא סדרת תכשיטים לא רק לגוף אלא גם לסביבה, שבה אובייקט הופך תכשיט כשהוא נעתק מכנו ונענד.

ד"ר איריס פישוף, אוצרת הביאנלה השביעית לצורפות ישראלית אמנותית המתקיימת בימים אלה במוזאון ארץ ישראל, אמנם לא הגדירה נושא לתערוכה, אבל לדבריה, מתוך העבודות עלה העיסוק בנושאים משותפים כמו מחזוריות הטבע וההיסטוריה, ארעיות החיים, מלחמה, הנצחה, זיכרון וזיכרון קולקטיבי.

לפני שפנתה לתחום התכשיטים הייתה פישוף – היסטוריונית של אמנות ואוצרת – האוצרת הראשית ליודאיקה ולאתנוגרפיה יהודית במוזאון ישראל במשך 20 שנה. בעשר השנים האחרונות היא מרצה בכירה בשנקר, ובשנה שעברה הוציאה לאור את הספר "תכשיטים בישראל: מגוון רב-תרבותי מ-1948 ועד ימינו", שסיכם מחקר מעמיק ורב-שנים.

הפלורליזם וחוסר האחידות הם הממד הבולט בעיצוב התכשיטים בישראל לכל אורך הדרך, מסבירה פישוף.

"כור ההיתוך אינו קיים כאן באמת. המסורות השונות ממשיכות לבצבץ, והקוקטייל הישראלי מערבב בתוכו השפעות מארצות האסלאם כמו גם את רוח המודרניזם של הבאוהאוס, שהגיעה מאירופה".

חלקה ההיסטורי של התערוכה מציג את תולדות עיצוב התכשיטים בארץ בסדר כרונולוגי לפי עשורים, וכולל עבודות שהן אבן דרך בהתפתחות הצורפות האמנותית כאן ופריצתה לעולם. בחלק העכשווי מקבל כל משתתף את מקומו האינדיבידואלי, כל יוצר ודרכו האמנותית הפרטית. העבודות כולן חדשות, רבות מהן נוצרו במיוחד לתערוכה, ומרביתן עבודות  one off המשקפות חזרה לקראפט.

"חומרי הזמן – תכשיט ישראלי 7", מוזאון ארץ ישראל, תל אביב. נעילה: 28.2.16

דניה צ'למנסקי, כריזנטמה 08032015, קולאוס 14042015, פרג  08042015, סיכות

דניה צ'למנסקי, כריזנטמה 08032015, קולאוס 14042015, פרג 08042015, סיכות. צילום: ליאוניד פדרול

נגה הראל, גמל שלמה, סיכות

נגה הראל, גמל שלמה, סיכות. צילום: ליאוניד פדרול

ענת גולן, האביר על הסוס הלבן, תליון ושרשרת מתוך קולקציית "המדליות"

ענת גולן, האביר על הסוס הלבן, תליון ושרשרת מתוך קולקציית "המדליות". צילום: ליאוניד פדרול

ביאנקה אשל גרשוני, סיכות, 1991, נעשו במהלך מלחמת המפרץ

ביאנקה אשל גרשוני, סיכות, 1991, נעשו במהלך מלחמת המפרץ. צילום: ליאוניד פדרול

אסתר קנובל, סיכה מתוך הסדרה "לוחמים", 1983

אסתר קנובל, סיכה מתוך הסדרה "לוחמים", 1983. צילום: ליאוניד פדרול

פיני לייטרסדורף (עיצוב), משה בן דוד (ביצוע), שרשרת, אמצע שנות ה-70 עבור משכית. באדיבות אוסף משפחת לייטרסדורף

פיני לייטרסדורף (עיצוב), משה בן דוד (ביצוע), שרשרת, אמצע שנות ה-70 עבור משכית. באדיבות אוסף משפחת לייטרסדורף. צילום: ליאוניד פדרול

זהרה שץ, צמיד מתחילת שנות ה-50

זהרה שץ, צמיד מתחילת שנות ה-50. צילום: ליאוניד פדרול

ענת אבוקיה-גרוזובסקי, תליון מתוך הסדרה Parting Line

ענת אבוקיה-גרוזובסקי, תליון מתוך הסדרה Parting Line. צילום: ליאוניד פדרול

 

נועה נדיר, עגילים מתוך הסדרה "מה אם והיה"

נועה נדיר, עגילים מתוך הסדרה "מה אם והיה". צילום: ליאוניד פדרול

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update