חדר משלו

איציק רנרט

איציק רנרט

הנוקש בדלת

על הטווח שבין חדר פלאות למגירת אוסף פרפרים עיצבו איציק רנרט והאוצרת חנה פרוינד-שרתוק מרחב מוקפד של משטחים מדורגים בהיגיון צבעוני וסדור.

בחלל הקטן של גלריית סדנאות האמנים בתל אביב, מוצגים בשורות יציבות כ-250 רישומים, על הקיר ממול עבודות דיגיטליות צבעוניות ממוסגרות, ובמרכז שולחן אור מתפקד אך גבוה מכדי להיות שימושי.

הסביבה בעבודות מעוצבת כתפאורה: החללים פיקטיביים, הפרספקטיבות בלתי אפשריות, מודגשת המלאכותיות של הגיבורים ושל ההצבה. בעימות הניכר בין המרחב התלת-ממדי למשטחים מופשטים מובילה אשליית עומק, אשר מכילה בהרמוניה "הפרעות" של תבניות צורניות מלאכותיות כמשבצות, דגמים גאומטריים וסלסולים דקורטיביים, השאובים מעולם האר-נובו והאר-דקו.

דמות אדם מהווה את מרכז הכובד העקרוני בכל העבודות, אנושית מאוד בהבעות הפנים ומחוות הגוף אך דמיונית באופן הייצוג. לעירום יש איכות נשגבת על-זמנית אך גם איכות מינית מוחשית וביטוי לתודעה חושבת, מודעת וחווה.

הצבעוניות מעושנת, הסגנון מליצי ומתריס בצניעות טיפוסית לרנרט, והוא משלב מוטיבים מעולם החי והצומח המתפתחים בצמוד לגוף האישה או הגבר, לכאורה באופן קישוטי אך למעשה נובע ממהותה של הדמות.

השפה החזותית של רנרט שואבת את השראתה מתולדות האמנות המודרנית. התרבות הקלאסית מופיעה בייצוגים של ארכיטקטורה ברוח הלניסטית ובפסלי פלג גוף עליון המזוהים עם הפיסול היווני. השפעות של הרנסנס האיטלקי אפשר לראות באיכות הסטואית הקפואה של הדמויות ובשימוש בצורה גאומטרית לבניית קומפוזיציה בנוסח פיירו דלה פרנצ'סקה. מחוות ידיים סימבוליות מופיעות כווריאציה על איקונוגרפיה של ימי הביניים, לצד מופשט המזכיר את וסילי קנדינסקי ופול קליי. התחביר ניכר בהפשטה ובפירוק של מוטיבים ריאליסטיים לצד עיבוד מוטיבים מופשטים. מילון הצורות כולל ערב רב של זרמים אוונגרדיים באמנות לצד השפעות של עיצוב, אופנה ואדריכלות. למרות הנביעה הלכאורה אינסופית, בתוצאה הסופית ניכרת הקפדת יתר על פרטים, המובילה לעושר שאינו עודף ובולטת בו דווקא הברירה והביקורת.

בניסיון להתחקות אחר הקו של רנרט, נדמה כי למרות היותו רהוט, פרי ציור ושרבוט של שנים, הוא מכיל רטט עצמאי הנובע מדחף פנימי, ואינו מוכתב מרעיון שכלתני "חיצוני".

מסיבה זו גם קשה לתאר את התוכן במונחים לינאריים או מושגיים, והעבודה נחווית כקפסולה המכילה את חוויית הזמן הפרטי של רנרט על המתיקות והכאב שבה, האינטימיות והזרות, התשוקה והמגלומניה.

תוק תוק תוק, איציק רנרט, תערוכת יחיד, סדנאות האמנים בתל אביב, קלישר 5, עד 25.6.16

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט, "תוק תוק תוק", סדנאות האמנים בתל אביב. צילום: רפי דלויה

איציק רנרט, "תוק תוק תוק", סדנאות האמנים בתל אביב. צילום: רפי דלויה

לארכיון הניוזלטרים

קבלו את כל העדכונים החמים ישירות למייל עם Redesign Update